Guvernul a schimbat Codul Rutier, prin ordonanță, fiind introduse sancțiuni dure pentru șoferii care șicanează în trafic, fac manevre periculoase sau au un mod primejdios de a conduce, atât pentru ei, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Nu doar cuantumul unor amenzi a fost majorat, ci și perioada pentru care unii șoferi pot fi lăsați fără dreptul de a conduce.
Noile contravenții și amenzi vor intra în vigoare în 30 de zile de la publicarea ordonanței în Monitorul Oficial. Principalele modificări aduse Codului Rutier vizează abuzurile în trafic, sub forma manierei de a conduce vehicule, a comportamentului vizavi de siguranța traficului și de ceilalți participanți, dar și în privința aplicării unor sancțiuni complementare mai aspre pentru abateri care pot periclita grav siguranța circulației prin producerea unor evenimente colective, cu pagube și victime multiple.
Astfel, în cazul șoferilor care adoptă un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice se propune o amendă prevăzută în clasa a patra de sancțiuni, ce poate fi cuprinsă între 1.305 și 2.900 lei. Mai aspru vor fi sancționați și șoferii care circulă nejustificat cu autovehiculul pe benzile de urgență de pe autostrăzi, propunerea vizând majorarea cuantumului amenzilor de la 580 – 725 lei, cât este în prezent, la 1.305 – 2.900 lei. De asemenea, șoferii care întorc sau merg înapoi pe autostradă, circulă sau traversează de pe un sens pe celălalt prin zonele mediane sau pe racordurile dintre cele două părți carosabile ori pur și simplu merg pe contrasens, vor avea suspendat dreptul de a conduce pe o perioadă de 120 de zile. Aceeași sancțiune i-ar putea viza și pe cei care nu respectă regulile de trecere la nivel cu calea ferată și care în prezent riscă să rămână fără carnet cel mult 90 de zile. O altă modificare importantă vizează condițiile în care șoferii vitezomani vor rămâne pietoni pentru patru luni de zile. Astfel, este stabilit un nou prag de viteză, respectiv, depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.
Șoferii care nu conduc civilizat, abuzează de dlash-uri, fac slalom printre mașini sau șicane în trafic ar urma să fie amendați chiar și cu 2.900 de lei. Pentru prima dată, apare și termenul de „conducere agresivă”.
Ordonanța de urgență cuprinde dispoziții prin care: – se definește comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum și sancțiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni (580 lei-725 lei) și cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulație din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabilește amendă prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni (870 lei – 1.160 lei) și cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile; – se trece într-o clasă superioară de contravenții fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgență a autostrăzii (de la 580 lei-725 lei la 1.305 lei -2.900 lei); totodată, sancțiunea contravențională complementară privindpunctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuiește cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile; – se introduce sancțiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile, de a circula în sens contrar direcției de mers pe calea unidirecțională; – se introduce o nouă majorare cu 30 de zile a perioadei de suspendare aplicate pentru săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 101 alin. (3) lit. d) și art. 102 alin. (4), dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale; – se majorează sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată; – se trece într-o clasă superioară de contravenții fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire (de la 580 lei-725 lei la 870 lei – 1.160 lei); totodată, se majorează sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile; – se trece într-o clasă superioară de contravenții, abaterea de la regulile privind depășirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei -2.900 lei); totodată, se majorează sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
– se trece într-o clasă superioară de contravenții nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei-725 lei la 870 lei -1.160 lei); totodată, se majorează sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile; – se trece într-o clasă superioară de contravenții fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei – 1.160 lei la 1.305 lei -2.900 lei); totodată, se majorează sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile; – se reglementează soluția de suspendare, de drept, a termenului de prescripție de 6 luni pentru cumulul de 15 puncte de penalizare până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești; – se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depășirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile; – în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulație privind circulația pe sens opus, conducerea sub influența băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulație din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să se majoreze cu 30 de zile; – se reglementează interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină; – se stabilesc în concret datele de identificare ale persoanei căreia i-a fost încredinţat vehiculul pe care proprietarul/deținătorul mandatat trebuie să le comunice la solicitarea poliției rutiere, precum și un termen în care acestea urmează a fi transmise; – se introduce o excepție de la posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în cazul săvârșirii contravențiilor prevăzute la art. 102 alin. (1) pct. 14 și art. 105 pct. 10, constând în nerespectarea de către proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul a obligației de a comunica, în termenul indicat în cuprinsul solicitării poliției rutiere, datele de identificare ale persoanei căreia i- a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice; – se modifică textul prevăzut la art. 101 alin. (1) pct. 8 privind obligațiile și interdicțiile conducătorilor de biciclete și trotinete electrice care constituie contravenții, în sensul eliminării dispozițiilor de trimitere expresă către anumite norme din cuprinsul OUG nr. 195/2002 și Regulamentului de aplicare a acesteia; – se reglementează reluarea de drept a perioadelor de suspendare a exercitării dreptului de a conduce în mod succesiv, una în continuarea celeilalte; – se reglementează obligația de a susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație atunci când titularul permisului de conducere a fost implicat într-un accident de circulație din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane, dacă a fost încălcată o regulă de circulație prevăzută cu suspendarea dreptului de a conduce, iar instanța de judecată sau procurorul a dispus clasarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b), e) și g) din Codul de procedură penală, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei, dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal ori încetarea procesului penal în condițiile art. 16 alin. (1) lit.e) și g) din Codul de procedură penală; – se elimină suprapunerea perioadelor de suspendare a exercitării dreptului de a conduce;
– se modifică condițiile în care poate fi susținut testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație; – se clarifică aplicarea prevederilor art. 118 alin. (4) privind momentul reluării de drept a executării suspendării dreptului de a conduce; – se reglementează posibilitatea titularilor de permise de conducere de a susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație la orice serviciu al poliției rutiere; – se reglementează situația în care, la momentul constatării faptei pentru care prezenta ordonanță de urgență prevede reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, conducătorul de vehicul un are asupra sa documentul de înmatriculare ori de înregistrare, precum și sancțiunea corelativă nerespectării normei de conduită; – se reglementează cazul în care titularul permisului de conducere nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentrației de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive; – se stabilește viteza maximă admisă în afara localităților pentru vehiculele din categoria A2; – se modifică contravenția privind montarea unor anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici pe autovehicule, tractoare agricole sau forestiere; – se corelează norma de sancționare cu cea de conduită în ceea ce privește dotarea obligatorie a autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere ori a tramvaielor; – se abrogă contravenția privind preschimbarea permisului de conducere obţinut în alt stat, în termenul prevăzut de lege; – se introduce o nouă contravenție pentru nerespectarea obligației de a menține permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier, dacă prin aceasta se restrânge sau se estompeaz ăvizibilitatea în timpul mersului; – se reglementează circulația pe sens opus în rândul contravențiilor pentru care este obligatorie testarea pentru verificarea cunoaşterii regulilor de circulaţie; – se introduce o nouă contravenție nerespectarea obligației de a acționa frâna de ajutor, de a opri funcționarea motorului și de a cupla într-o treaptă de viteză inferioară sau în cea de parcare dacă autovehiculul are transmisie automată, atunci când conducătorul vehiculului imobilizat pe drum public se îndepărtează de acesta.