În anul 1985 s-au finalizat lucrările de construcție a digului de apărare împotriva inundațiilor din zona Luduș, dar porțiunea dintre podurile feroviare Bogata și Luduș a rămas la o cotă medie inferioară cu 0,60 m. Acum, Nicolae Bărbieru directorul general al Administrației Naționale Apele Române și actualul director al ABA Mureș Cristian Bratanovici au decis să încheie lucrările nefinalizate și abandonate de la revoluție printre care și porțiunea de dig din apropierea orașului.
O lucrare – mai mulți beneficiari
Pentru investiția de supraînălțare a digului în medie cu 0,60 m este nevoie de o cantitate impresionantă de material, 40.000 de m.c. de sol argilos cu o anumită componență și granulație.
Ing. Tiberiu Orban de la Sistemul Hidrotehnic Tîrgu Mureș, locuitor al orașului și consilier local, cunoaște bine zona și posibilitățile de a asigura materialul argilos necesar. După o consultare la care au participat primarul Cristian Moldovan, Dorin Stoica de la Compartimentul Cadastru și Agricultură și consilierii locali Gelu Puia și Tiberiu Orban, din cele două zone din care se puteau exploata cantitățile de sol argilos, Cioarga și Gheja s-a optat pentru cea din urmă. Traseul camioanelor din Cioarga spre Bogata ar fi degradat covorul asfaltic al străzii Avram Iancu, ar fi perturbat circulația pe DN 15 E 60 și ar fi supus la sarcini mari și suplimentare podul rutier, deci varianta aceasta a fost exclusă.
Soluția cu cartierul Gheja a fost acceptată și de beneficiarul Administrația Națională Apele Române și de executantul MIF SA Tîrgu Mureș. Așa se face că de la începutul lunii iulie a fost deschis un șantier la ieșirea din Gheja pe drumul care duce la Metocul Mănăstirii Oașa care este situat în dealul Găbudului.
Acest drum, neasfaltat, face legătura prin Noșlac cu Ocna Mureș, dar trece printr-o zonă accidentată și din această cauză puțin folosită. În ultimii ani au fost făcute lucrări de întreținere până la Metoc și în zona lacurilor piscicole, dar traseul a rămas greu de parcurs din cauza unei porțiuni care trece la înălțime pe o râpă adiacentă Mureșului. Acum, prin escavarea unui deal se amenajează și acest drum care va deveni mai sigur pentru numeroșii vizitatori ai Metocului și a amenajărilor piscicole. De această lucrare beneficiază și utilizatorii pășunii și membrii composesoratului care reintroduc în circuitul agricol o însemnată suprafață de teren. Această lucrare face mai sigură circulația spre Ocna Mureș după ce Apele Române consolidează malul stâng al Mureșului. Iată cum, printr-o lucrare care se va încheia prin luna octombrie, dacă timpul permite, aduce o serie de beneficii pentru locuitorii din Luduș și pentru cei care tranzitează o zonă frumoasă, prea puțin cunoscută din cauza precarității rețelei rutiere.
Ioan A. BORGOVAN