Jozsef Varadi, şeful companiei aviatice maghiare Wizz Air, a declarat alaltăieri, la Cluj-Napoca, pentru ziarul local Monitorul, că operatorul aerian maghiar e pregătit să ocupe locul liber ce ar apărea pe piaţă în cazul declarării falimentului TAROM.
Varadi a mai făcut şi în trecut declaraţii prin care remarca faptul că TAROM e într-un „faliment tehnic” şi e ţinută artificial în viaţă pri subvenţii de la bugetul de stat. Cifrele îi dau dreptate oficialului ungur: compania aeriană românească a declarat pierderi de 16 ani încoace şi, potrivit presei economice de la Bucureşti, se confruntă din nou cu mari dificultăţi financiare.
Pentru anul în curs, „pierderea brută estimată în bugetul de venituri şi cheltuieli al TAROM, aprobat de acționarii companiei… este de 62,4 milioane de lei”, a informat Economica.net.
Întrebat de reporterii Monitorul de Cluj dacă Wizz Air ar putea să preia cota de piaţă a TAROM, în ipoteza în care Guvernul Ciolacu (sau vreunul din următoarele) va înceta să mai subvenţioneze compania, Jozsef Varadi a fost foarte ferm: „Da suntem. Absolut. Dacă se întâmplă cu TAROM ce s-a întâmplat cu Blue Air sau cu orice altă companie, intervenim și îi luăm locul”, a spus şeful Wizz Air, care a mai subliniat că falimentul unei companii nu e nicio nenorocire într-o economie de piaţă funcţională, dând în acest sens exemplul companiei aeriene de stat maghiare MALEV, care a falimentat şi a dispărut în urmă cu mai bine de un deceniu.
„Uitați-vă la Ungaria fără MALEV: contribuabilii unguri nu cheltuie bani pe afaceri falimentare… Piața aeriană este foarte eficientă. Dacă un jucător este eliminat, alți jucători intră și îi iau locul… Dacă o companie aeriană (adică TAROM – n.r.) eșuează, intervenim și vom fi aici pentru a vă ajuta”, a mai spus Varadi pentru sursa citată.
În afară de Ungaria, mai sunt şi alte state europene care nu au o companie aeriană proprie, controlată de stat. Alitalia a dispărut şi ea de pe piaţă, la fel şi compania belgiană Sabena sau Slovak Airlines. Ţările scandinave, mai puţin Finlanda, operează o singură companie (SAS) în parteneriat public-privat.
Potrivit estimărilor vehiculate în industria aviatică, cota de piaţă a Wizz Air în România e de aproximativ 45-50%, în vreme ce TAROM (mai) are în jur de 20-25% din piaţa românescă a transporturilor aeriene.