Miercuri conducerea combinatului chimic Azomureș a avut o întâlnire cu Sindicatul Alternativa 2000, în urma căreia sindicaliștii și-au manifestat unele îngrijorări pe care le-au transmis în scris conducerii, iar astăzi au emis de asemenea și un comunicat de presă pe această temă. În el, sindicatul „îsi exprima ingrijoratea ca masurile preconizate de externalizare a mentenantei si a altor servicii din societate pun in pericol locurile de munca si, nu in ultimul rand, functionarea in conditii de siguranta a societatii”.
Liderii sindicali spun că nu doresc să se amestece în managementul companiei însă cer analize serioase înainte de a se lua decizia finală de externalizare a acestor servicii. Mai mult, sindicaliștii iau apărarea angajaților, spunând că cei care lucrează la mentenanță au o înaltă calificare care cu greu poate fi înlocuită: „Acesti angajati au mentinut si mentin in continuare functionarea combinatului, atat din punct de vedere al productiei, cat si al mentenantei si transportului pe calea ferata. Fara falsa modestie, putem afirma ca acesti oameni sunt cei mai specializati in activitatea pe care o presteaza pentru Azomures si ca pana altii vor cunoaste cel putin 50% din ceea ce stiu ei vor trece ani buni, ani in care nu avem certitudinea ca alte firme vor avea capacitatea de organizare care sa raspunda in timp util si de calitate cerintelor uzinei chimice, astfel incat productia de ingrasaminte sa nu fie intrerupta. Principiile de organizare si normare a muncii in Azomures au fost copiate dupa modele din Anglia si Gemania, principii bazate pe eficienta, siguranta si profitabilitate”.
Update:
În urma comunicatului emis de sindicate, conducerea Azomureș a emis la rându-i un document de acest fel, în care face următoarele precizări:
Compania Azomureș derulează în această perioadă un proces de evaluare a activițăților de pe platformă pentru integrarea tuturor activităților în cadrul strategiei asumate odată cu preluarea combinatului de către compania elevețiană Ameropa. În paralel cu derularea licitațiilor pentru atribuirea contractelor de modernizare a secțiilor de producere a amoniacului și a secției de producere uree suntem interesați să ridicăm nivelul de profesionalism al resursei umane din companie. Este un proces complex care va determina externalizarea unor departamente din cadrul Azomureș către companii private de prestigiu care au mai avut astfel de experiențe de succes în companii mari din România.
Încă de la început trebuie precizat că nu se va implementa un sistem nou, nu se fac teste pe Azomureș. Procesul de externalizare a unor servicii care nu privesc direct principalul obiectiv de activitate, în cazul nostru producția de îngrășăminte pentru agricultură, a mai fost implementat în companii mari din România și este un proces folosit pe scară largă în companii industriale din vestul Europei. În ultimele luni responsabili din managementul companiei au fost și au văzut cum funcționează în străinătate și în România companii cu servicii de mentenanță și întreținere externalizate și ne bucurăm că aceleași companii recunoscute la nivel internațional sunt interesate să vină și la Tîrgu Mureș. Avantajele se vor vedea în scurt timp pentru că aceste companii vin cu proceduri stricte, cu echipamente moderne adecvate industriei în care noi activăm și cu o mentalitate nouă. De toate acestea vor beneficia colegii noștri care sunt acum în aceste departamente de întreținere și mentenanță pentru că ei vor fi preluați în totalitate de companiile respective urmând să beneficieze de același pachet salarial și beneficii, conform contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de Azomureș. În contractele pe care le vom negocia vom cere ca activitățile majore cum ar fi reviziile anuale și lucrările de investiții din următorii ani să fie realizate tot cu angajații Azomureș ce urmează să fie transferați astfel încât nivelul de experiență și expunere va crește în timp. Dorim să creștem gradul de profesionalizare a oamenilor care își desfășoară activitatea pe platformă, fără să vorbim nicio clipă de restructurări de personal. Practic aceiași oameni vor lucra tot pe platforma Azomureș, dar după proceduri la cele mai înalte standard europene.
Angajații Azomureș au avut o primă experiență cu companii de acest gen în vara anului trecut la revizia generală. Atunci au putut vedea cum se lucrează într-un astfel de sistem iar aprecierile au fost pozitive. Suntem convinși că după ce va fi finalizată evaluarea și după ce vor fi cunoscute toate detaliile externalizării lucrurile vor fi mult mai clare. În acest sens am demarat deja discuții cu fiecare departament din cadrul companiei pentru a le oferi explicații oamenilor și pentru a răspunde la întrebările lor. Vrem să fie un proces transparent iar transferul colegilor noștri să fie făcut în condiții legale. Oamenii care lucrează în Azomureș sunt partenerii noștri, sunt cei care contribuie în fiecare zi la succesul companiei.