Într-un scurt interviu, Directorul executiv de la Fundația Comunitară din Târgu Mureș, Gál Sándor ne-a povestit despre problemele bicicliștilor din Târgu Mureș și a oferit o posibilă soluționare a acestora.
Aș dori să te întreb cum este viața de biciclist în Târgu Mureș?
Eu combin bicicleta cu mașina. Locuiesc la Sângeorgiu de Mureș și în oraș vin cu mașina pentru că nu există o pistă de biciclete, deci nu pot circula în siguranță pe această rută, dar în oraș folosesc mai mult bicicleta. Pe drumurile scurte e cel mai rapid și nu trebuie să caut loc de parcare.
Cât este de ușor sau cât este de greu să ajungi dintr-un loc în altul cu bicicleta?
E ușor, dar în zonele aglomerate e destul de riscant. Sunt zone unde mașinile circulă cu viteză mai mare, de exemplu Bulevardul 1 Decembrie sau Gheorghe Doja. Însă pe străduțele mici e destul de confortabil să mergi cu bicicleta.
Viața unui biciclist este pusă în pericol din cauza condițiilor nefavorabile existente în oraș?
Da. Eu cred că e destul de periculos. Eu aș considera că este sigur acest mijloc de transport dacă aș putea să-mi las copilul să meargă la școală cu bicicleta, cum se întâmplă în Olanda. Eu am fost în Olanda iar acolo copiii circulă singuri de la școală până acasă.
Acest pericol provine doar din structura rutieră a orașului care nu dispune de aceste piste sau din atitudinea conducătorilor de autovehicule?
Ambele. Dar atitudinea șoferilor se schimbă dacă există piste marcate corespunzător. Iar apariția unui număr mai mare de bicicliști ar produce modificări în raportul dintre șoferi și bicicliști. În momentul de față șoferii nu prea sunt obișnuiți cu bicicliștii în trafic. Bicicliștii circulă cum pot. Cei mai mulți circulă pe trotuare. În stradă nu au locul lor marcat și atunci nici șoferii nu sunt foarte atenți la ei.
Și atunci majoritatea bicicliștilor merg mai mult pe trotuar decât pe partea carosabilă?
Din 10 bicicliști 7-8 circulă pe trotuar. Nu mai au spațiu corespunzător pe carosabil și astfel se deplasează pe trotuar. Ei se simt mai în siguranță, dar se creează un conflict între biciclist și pieton.
Cunoști oameni care au renunțat la mersul pe bicicletă din cauza acestor motive?
Am auzit cazuri în care oamenii spuneau că au circulat cu bicicleta, dar au renunțat să se mai deplaseze cu ea prin oraș și o folosesc doar cu caracter recreațional. Cred că și mai mulți sunt cei care nu s-au apucat de mersul pe bicicletă tocmai din cauza acestor motive.
Cât de departe este orașul Târgu Mureș de punctul în care ar putea să aibă piste moderne de bicicliști ca în orașele europene ?
De la 1 la 10 suntem undeva la punctul 1. Unele orașe s-au dezvoltat în această direcție, sunt progrese la Cluj, la Oradea și Miercurea Ciuc.
Noi am făcut Academia Velo și încercăm, împreună cu alte instituții, să facem cu curriculum în cadrul școlii. Am dori să avem în fiecare școală câte un profesor. Inițial copiii ar trebui să învețe regulile de bază, indicatoarele, iar după aceea să urmeze partea practică prin care ei să învețe efectiv cum să meargă pe bicicletă, cum să schimbe viteza, direcția de mers, să semnalizeze. Pentru asta este nevoie și de o infrastructură în școli care să permită acest demers.
Acum lucrăm la o serie materiale video educaționale. E un proiect internațional împreună cu Ungaria, Slovenia și Marea Britanie. Sunt materiale scurte în care le este explicat copiilor cum să folosească bicicleta, însă cea mai importantă este practica. În Marea Britanie au trei nivele de educație : fac prima parte de teorie în școală, după care exersează în curtea școlii ca mai apoi să circule pe stradă.
Pentru obținerea unor rezultate favorabile ar trebui să introducem la toate grupele de elevi educație rutieră în școli. În aceste condiții vor apărea tot mai mulți oameni interesați de mersul pe bicicletă iar raportul dintre șoferi și bicicliști se va modifica semnificativ.
A consemnat Cristina Ciulei
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.