Ministerul Afacerilor Interne a inițiat o ordonanță de urgență care aduce schimbări fundamentale în legislația rutieră din România, transformând radical modul în care șoferii interacționează cu autoritățile și cum sunt controlate și sancționate abaterile de la regulile de circulație.
Documente digitale pe telefon
Principala noutate constă în faptul că șoferul nu va mai fi obligat să prezinte fizic polițistului documentele sale și ale mașinii pe care o conduce, dacă acestea sunt încărcate online pe Platforma HUB MAI. Șoferul va putea să le arate direct de pe telefon.
Bineînțeles, există condiții: șoferul sau proprietarul mașinii trebuie să fi încărcat în prealabil aceste documente pe platformă și să aibă telefonul la el, cu acces la internet. Dacă aceste condiții nu sunt îndeplinite, obligația de a prezenta fizic actele rămâne valabilă.
Accidente ușoare declarate online
O altă schimbare majoră din sfera digitalizării este că accidentele soldate doar cu pagube materiale se vor putea declara online în 24 de ore prin HUB MAI, iar autorizația de reparație va fi emisă tot digital. Această măsură va elimina necesitatea deplasării fizice la secția de poliție pentru astfel de situații.
Modificări majore apar și în sfera controlului vitezei. Pe lângă măsurarea instantanee prin radare montate pe drumurile publice (sistemul actual), viteza legală va fi monitorizată și prin calculul vitezei medii de deplasare pe sectoare extinse de drum (distanță/timp), utilizând sisteme de camere fixe.
Acest sistem, deja implementat în multe țări europene, permite identificarea șoferilor care depășesc viteza legală pe porțiuni lungi de drum, chiar dacă în punctele de măsurare instantanee respectă limita.
Prezumția de vinovăție pentru proprietar
Aici apare cea mai controversată modificare: se introduce prezumția că șoferul principal (utilizator/proprietar) a comis contravenția. El primește amenda, dar pe care o poate anula dacă aduce dovada că mașina, la acel moment, a fost condusă de altcineva.
„În cazul contravențiilor constatate prin mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic ori prin sesizarea transmisă prin intermediul Platformei HUB de servicii la nivelul M.A.I., se instituie prezumția că fapta a fost săvârșită de conducătorul principal al vehiculului, dacă acesta nu a făcut dovada comunicării datelor de identificare ale persoanei care a condus vehiculul”, se arată în textul ordonanței.
Practic, proprietarul mașinii este considerat vinovat că a depășit viteza legală și, dacă vrea să fie declarat nevinovat, trebuie să prezinte dovada că nu a fost el la volan.
Blocare automată pentru neplata parcării
Schimbări importante apar și în ceea ce privește parcarea în interiorul orașului. Neplata taxei de parcare poate duce automat la blocarea autovehicului, când acesta este depistat. Deblocarea vine doar după plata amenzii.
Administratorul drumului (primăria) sau Poliția Locală vor putea dispune imobilizarea vehiculului pentru neplata taxei de parcare, extinzându-se astfel competențele autorităților locale.
Pentru contravențiile de oprire/staționare neregulamentară, proprietarul va avea opțiunea de a plăti jumătate din minimul amenzii (în 15 zile), fiind astfel exonerat de obligația de a comunica datele șoferului care a comis fapta.
Siguranță sporită pentru pietoni
Administratorii de drumuri din orașe vor fi obligați să instaleze treceri de pietoni supraînălțate sau semafoare cu buton la trecerile de pietoni, o măsură menită să crească siguranța participanților vulnerabili la trafic.