Stirile Punctul

Suntem, pe locul 5 în Europa la valoarea amenzilor pentru viteză, dar cu peste jumătate din mașini avariate

Un nou studiu ne arată o latură interesantă a comportamentului șoferilor români: în ciuda unor amenzi considerabile pentru depășirea vitezei, rămânem în topul european al vehiculelor avariate.

CarVertical a analizat situația din 23 de țări europene și a descoperit o realitate cel puțin interesantă pentru România. Deși ne situăm pe locul 5 la nivelul raportului dintre valoarea amenzilor pentru depășirea vitezei regulamentare și venitul mediu, procentul mașinilor avariate rămâne îngrijorător de ridicat.

Amenzi usturătoare, dar insuficiente

Potrivit studiului, o depășire a limitei de viteză cu până la 15 km/h costă în România minimum 81 de euro (405 RON). Având în vedere că salariul mediu lunar este de 1.040 euro (5.201 lei), această amendă reprezintă 7,8% din venitul mediu lunar, o sumă considerabilă care ne plasează pe locul 5 în Europa la strictețea sancțiunilor raportată la puterea de cumpărare.

Cu toate acestea, cifrele privind siguranța rutieră spun o poveste diferită. Conform Indicelui de Transparență a Pieței Autoturismelor Second-hand, 57,8% dintre mașinile din România au avut înregistrări de daune, fiind una dintre primele cinci cele mai mari rate dintre toate țările analizate.

Modelul scandinav funcționează

Contrastul cu țările nordice este izbitor. În Danemarca, o amendă pentru depășirea vitezei cu 15 km/h poate ajunge la 402 euro – aproximativ 10% din salariul mediu lunar. Rezultatul? Doar puțin peste o cincime dintre vehiculele daneze verificate pe platformă fuseseră avariate în trecut.

Suedia și Finlanda urmează același model: amenzi mari raportat la venit și rate scăzute de avariere a vehiculelor, demonstrând că strictețea sancțiunilor poate avea un impact real asupra siguranței rutiere.

Paradoxul european

„Amenzile aplicate în Europa pentru depășirea limitei de viteză cu până la 15 km/h pot varia de la 10 euro la peste 200 de euro. Deși țările cu amenzi mai mari tind să aibă mai puține vehicule avariate, ar trebui să luăm în considerare și comportamentul șoferilor – disponibilitatea șoferilor de a încălca regulile de circulație diferă semnificativ în Europa”, explică Matas Buzelis, expert auto din partea carVertical.

Situația din Europa Centrală și de Est confirmă această teorie. Polonia (24 euro amendă), Slovacia (39 euro) și Letonia (40 euro) au amenzi mai mici și procentaje mai mari de mașini avariate. Însă România pare să fie excepția de la regulă, sugerând că factori precum condițiile de drum, modul de aplicare a legii sau obiceiurile de conducere au un rol la fel de important.

Când cultura rutieră contează mai mult decât amenzile

Exemple precum Regatul Unit, Germania și Spania demonstrează că nu întotdeauna amenzile mari sunt soluția. Aceste țări aplică sancțiuni moderate, dar au procente scăzute de vehicule avariate, indicând un grad ridicat de educație rutieră.

„Șoferii conduc mai responsabil când înțeleg consecințele depășirii limitei de viteză”, subliniază Buzelis, sugerând că informarea și educația publică pot fi la fel de eficiente ca și sancțiunile financiare.

Amenzi de sute de mii de lei pentru bogați

În Finlanda și Elveția funcționează un sistem progresiv de amenzi, calculat în funcție de venitul individual. Astfel, un milionar finlandez a primit recent o amendă de 121.000 euro pentru depășirea vitezei cu 30 km/h, în timp ce un șofer cu venit mediu ar fi plătit doar câteva sute de euro pentru aceeași faptă.