Săptămâna trecută s-a mai consumat o etapă din scandalul apei calde. Soluţii ar mai fi, doar că punerea lor în practică de către cei abilitaţi se face cu viteza melcului. Până una alta însă, cei 7.000 de consumatori învăţaţi de acum cu duşurile reci depind de o semnătură pentru ca să fie reluată furnizarea gazului metan şi, implicit, a apei calde…
Să începem de luni…
… când a fost convocată o şedinţă extraordinară de Consiliul Local tocmai pentru a aproba un Proiect de hotărâre prin care să fie asigurat serviciul de alimentare cu energie termică pe viitor. Bineînţeles pe ordinea de zi, extraordinară, s-au mai strecurat şi nişte delegaţii în străinătate pe bani publici. Dar să rămânem la subiectul nostru. Şedinţa de CL a generat două discuţii – una de formă, de tehnică juridică referitoare la întocmirea proiectelor de hotărâre, iar a doua de fond, şi anume care este cea mai bună soluţie pentru ca în viitor furnizarea energiei termice să fie asigurată în mod continuu. Ambele însă s-au circumscris aceluiaşi proiect de hotărâre care propunea transferul serviciului de alimentare cu energie termică din curtea E-Star Mureş Energy (furnizorul care a reziliat unilateral contractul) în cea a Locativ.
Ne vom opri însă asupra celei de-a doua discuţii, făcând o scurtă trecere în revistă asupra primei probleme semnalate. Consilierul local USL Cornel Brişcaru a adus în discuţie modul în care proiectul de hotărâre a ajuns în mapele consilierilor locali. Acesta era semnat doar de consilierul local al Alianţei pentru Mureş Claudiu Maior şi nu avea viza conducerii executive a Primăriei şi nici viza de legalitate. Replica i-a venit din partea secretarului municipiului, Maria Ciobanu, care a susţinut că orice ales local poate iniţia proiecte de hotărâre care nu mai trebuie vizate de către conducerea Primăriei. Legal suntem de acord cu acest punct de vedere, doar că avem şi o remarcă de făcut. Maria Ciobanu era mult mai aspră cu aceste iniţiative ale consilierilor în mandatul trecut când a blocat dezbaterea unor proiecte tocmai pe motiv că nu purtau viza de legalitate şi nu fuseseră avizate de către primar.
Soluţii, soluţii
În mapele consilierilor a ajuns un proiect de hotărâre însoţit de o expunere de motive care detalia două variante de rezolvare a problemei furnizării energiei termice. Prima se referea la renunţarea în totalitate la sistemul centralizat şi montarea centralelor termice proprii la toate instituţiile publice şi alocarea unor ajutoare populaţiei, în vederea montării centralelor termice de apartament (instituţii şi populaţie deservite de centralele termice concesionate). Această variantă ar însemna un efort bugetar de 13,1 milioane de lei. A doua variantă presupune menţinerea unor centrale termice în funcţiune şi exploatarea lor de către un operator autorizat – Locativ SA. Potrivit acestei variante ar putea rămâne în funcţiune următoarele centrale termice: Dâmbul Pietros nr. 2 şi 4, Tudor Vladimirescu nr. 1,3,4, 6 şi 7, Budai Nagy Antal, respectiv Şc. Generală Nr. 12. Punerea în practică a acestei variante presupune alocarea din bugetul local a unei sume de 5.750.000 de lei. Potrivit proiectului de hotărâre ar fi de preferat cea de-a doua variantă din două motive, şi anume cheltuielile mai reduse, respectiv interesul consumatorilor din zona unitară de termie de a rămâne în sistemul centralizat.
În şedinţa de CL, proiectul de hotărâre a fost contestat de către fracţiunea UDMR, care a propus ca serviciul de alimentare cu energie termică să fie preluat de Primărie. ,,Este un departament energetic în cadrul Primăriei, care cu o bună gospodărire a resurselor umane poate face faţă solicitării ca să preia acest serviciu”, a declarat Peti András.
Propunerea UDMR a fost susţinută şi de către viceprimarul Ionela Ciotlăuş care a mai ridicat şi problema soluţionării urgente a reconectării la gaz metan. „Expunerea de motive prezentată vineri în comisii şi astăzi în plen nu conţine, din păcate, măsura urgentă şi soluţia pe care municipalitatea ar trebui să o ia cu privire la reconectarea furnizării gazului în vederea furnizării apei calde. Faptul că E-Star a denunţat acest contract nu exonerează de obligaţia legală a administraţiei publice locale de a furniza acest serviciu… Soluţia pe care am susţinut-o este de a nu mai delega acest serviciu, de a nu-l mai externaliza, ci de a-l dezvolta în cadrul departamentului energetic. Cred că este vremea ca administraţia locală să îşi asume odată pentru totdeauna furnizarea acestui serviciu”.
Ce s-a votat
Până la urmă, prima propunere concretă în legătură cu materialul supus dezbaterii i-a aparţinut consilierului Peti care a susţinut eliminarea articolelor 1 şi 3 din proiectul de hotărâre şi reformularea articolelor 2 şi 4. Mai precis, articolul 2 să conţină: „Se aprobă demararea demersurilor legale pentru ca Direcţia Energetică din cadrul Primăriei municipiului Tîrgu-Mureş să poată asigura la momentul necesar furnizarea energiei termice în sistem centralizat”, iar articolul 4: „De executarea prezentei hotărâri răspunde primarul prin direcţia de specialitate”.
Ajunşi cu discuţia aici a intervenit consilierul primarului Csegzi Sándor care a arătat apoi că pentru obţinerea licenţelor de operare este nevoie de un număr de 16 angajaţi în acel serviciu energetic, iar Primăria nu poate angaja personal, de aceea s-a mers pe varianta Locativului. „Ar trebui încă cel puţin 14 persoane”, a mai spus Csegzi.
Soluţia i-a fost dată tot de către Peti András care a susţinut că personalul specializat poate fi detaşat din alte departamente sau că poate fi obţinută o derogare pentru organizarea concursului de angajare dată fiind situaţia. Supusă la vot varianta propusă de către alesul UDMR, aceasta a fost aprobată. În consecinţă, în 60 de zile, dată până la care E-Star Mureş Energy ar trebui să asigure alimentarea cu apă caldă, departamentul energetic din Primărie va prelua acest serviciu de utilitate publică.
Management public, defectuos
Până vineri, mari valuri pe această temă nu au mai fost. În ultima zi lucrătoare a săptămânii însă, viceprimarul Ionela Ciotlăuş a mai lămurit câte ceva din necunoscutele sistemului de termoficare din Tîrgu-Mureş. Astfel am aflat că, prin adresa nr. 1643 din 31 mai 2012, municipiul Tîrgu-Mureş a fost notificat referitor la nerespectarea clauzelor contractuale ale contractului nr. 301 privind delegarea serviciului de alimentare cu energie termică. În adresă se menţionează că Primăria este datoare E-Star Mureş Energy cu 2,3 milioane de lei. Notificată, municipalitatea nu ia nicio măsură.
Astfel că, prin adresa nr. 2473 din 8 iunie, E-Star Mureş Energy anunţă că reziliază contractul. Nu este singurul aspect sesizat de către viceprimar. Aceasta a mai arătat că în sistemul centralizat de furnizare a apei calde şi a căldurii s-au pompat în jur de 30 milioane de euro, că Energomur a intrat în insolvenţă deoarece nu a încasat sumele cu titlu de subvenţie a gigacaloriei de la Primăria Tîrgu-Mureş, că municipalitatea are un litigiu comercial cu E.ON Gaz în cuantum de 18 milioane de lei, reprezentând debite restante, la care se mai adaugă 4 milioane cu titlul de penalităţi şi că Primăria vrea-nu vrea trebuie să asigure furnizarea continuă a acestui serviciu pentru că aşa spune Legea 325 din 2006, legea serviciului public. Nu a scăpat de perdaf nici directorul economic al Primăriei, Kiss Imola, care, în opinia viceprimarului, trebuia să se preocupe de promovarea unui proiect de hotărâre prin care să fie aprobate preţul gigacaloriei pentru populaţie, ceea ce nu s-a întâmplat, cum de altfel am şi semnalat în numărul nostru trecut. De asemenea, viceprimarul a acuzat că „Nu există nicio intenţie de reconciliere, nicio intenţie de plată”. Am mai preciza că, per total, E.ON are de recuperat de la bugetul local 6 milioane de euro.
Soluţia de urgenţă
Trecând de la premise la soluţii, Ionela Ciotlăuş a propus constituirea în favoarea E.ON Gaz Furnizare a unui cont de garanţie de 1 milion de lei, mai precis factura pentru consumul de gaz mediu într-o lună de vară, plătită în avans, în cuantum de aproximativ 325.000 de lei şi contravaloarea sumei restante de 685.000 de lei reprezentând facturi neachitate de municipiu, emise de SC E Star pentru şcoli. Variantă posibilă. „Avem bani în cont, e posibil să se constituie această garanţie, potrivit directorului economic al Primăriei, Kiss Imola”, a spus Ciotlăuş.
Dacă primarul Dorin Florea nu este de acord cu această soluţie şi nu va semna, fiind ordonator principal de credite, cum a precizat subtil viceprimarul, acesta are de gând să mediatizeze din nou subiectul. „Luni (n.red. azi), cu acordul celor de la E.ON Gaz şi E-Star Mureş Energy dacă voi vedea că nu am sprijin din partea domnului primar care mi-a acordat această sarcină, voi organiza o conferinţă de presă cu cei doi parteneri pentru a vedea toată lumea, public şi poziţia acestora”, a spus Ciotlăuş. Aceasta a mai cerut şi convocarea unei şedinţe de CL extraordinare, pentru 10 iulie.
Îndemn la colaborare
Tot vineri, în conflict a intervenit şi prefectul Alexandru Petru Frătean care a transmis un mesaj tranşant: „Cer primarului Tîrgu-Mureşului să lase conflictele şi circul deoparte şi să intre în colaborare cu Consiliul Local pentru interesul târgumureşenilor, aşa cum a primit mandat de la cetăţeni, la fel ca şi Consiliul Local, şi aşa cum şi legea prevede”. Acesta a mai spus că nu are pârghii directe de a interveni în conflict, dar că poate uza de câteva mijloace pentru a verifica situaţia. „Mai aştept şi o informare din partea Consiliului Local, iar dacă rezultă că, prin Corpul de Control, anumite lucruri pot fi clarificate nu voi avea nicio reţinere să îi dau această misiune”, a spus Frătean.
Concluzia…
Primăria nu şi-a respectat un angajament contractual, iar acum 7.000 de consumatori trag ponoasele. Vechiul Consiliu Local s-a complăcut în a vota hotărâri şi a nu verifica măcar pe cele importante dacă s-au pus în aplicare, iar dacă nu s-au pus, să sancţioneze angajaţii primăriei vinovaţi de neaplicarea unor hotărâri de Consiliu. Soluţia pentru reconectarea imediată la reţeaua de gaz metan ni se pare de bun-simţ, pentru că E.ON Gaz este o companie privată şi nu are de ce să suporte facturile municipiului rău-platnic.
Soluţia operării serviciului de alimentare cu energie termică de către Primărie nu ştim cât de viabil este, având în vedere că tot ce administrează statul este prost administrat, iar excepţiile nu fac decât să întărească regula. Târgumureşenii care sunt în această situaţie nu au prea multe opţiuni. Fie au răbdare şi mai suportă duşuri cu apă rece, fie îşi montează centrală termică de apartament. Dacă acceptă prima variantă, le reamintim că au dreptul de a acţiona în judecată furnizorul şi Primăria pentru că nu şi-au respectat obligaţiile de a furniza un serviciu public în mod continuu.
Încă o întrebare
Cornel Brişcaru a ridicat o problemă în şedinţa Consiliului Local, la care nu i-a răspuns niciun reprezentant al Executivului. O întrebare al cărei răspuns suntem şi noi curioşi să îl aflăm. ,,Art. 23 al. 5 încheiat între Primăria Tîrgu-Mureş şi această societate prevede că în caz de încetare a contractului de delegare, delegatul are obligaţia de a asigura continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termică până la preluarea de către delegatar, dar nu mai mult de 90 de zile. Suntem în situaţia în care de patru săptămâni, Primăria municipiului Tîrgu-Mureş nu face nimic pentru reluarea acestui serviciu, deşi poate obliga, conform contractului, la furnizarea serviciului, apoi vine şi propune Consiliului Local nişte soluţii care nu sunt în acest moment soluţii care să deblocheze situaţia… Cred că cel mai degrabă Primăria municipiului Tîrgu-Mureş ar trebui să îşi ia în serios rolul de parte a acestui contract şi să treacă la executarea acestui contract”.
Ligia Voro