În luna mai 2017, 8 studenţi ai Universităţii Dimitrie Cantemir din Târgu-Mureş – Anda Căpîlnean, Amalia Petcu, Zsuzsanna Peter, Mădălina Lăpădat, Cătălina Cociş, Andrei Ana, Erika Denes şi Alexandra Boaca – au fost implicaţi în a treia etapă a Proiectului „TINERI PENTRU TINERI!”, iniţiat de Inspectoratul Judeţean de Poliţie Mureş – Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, având ca scop informarea elevilor asupra principalelor aspecte legate de siguranţa copiilor, cu domenii de interes: siguranţa pe internet, dispariţiile de copii şi siguranţa copiilor şi a bunurilor lor. Proiectul, implementat în parteneriat cu Universitatea „Dimitrie Cantemir” şi Organizaţia Salvaţi Copiii Mureş, cu sprijinul D.J.S.T. Mureş şi al unităţilor de învăţământ, a avut 3 etape.
Într-o primă fază, studenţii voluntari au participat la o tabără de formare (Centrul Sovata II), agenda sesiunilor cuprinzând atât informaţii de specialitate pe cele 3 domenii, cât şi exerciţii practice referitoare la comunicarea şi relaţionarea cu copiii, jocuri şi materiale ce pot fi folosite la activităţi. A doua etapă a constat în participarea la activităţi demonstrative cu elevi de clasele I-IV susţinute de formatori, urmate de activităţi – exerciţiu susţinute de studenţi, toate fiind urmate de discuţii şi analize ale părţilor pozitive şi remedierea celor negative.
În a treia etapă a proiectului, în luna mai a.c., studenţii au fost repartizaţi la unităţi şcolare din Tg-Mureş, fiecare pregătindu-se şi susţinând 3 activităţi, pe domenii legate de siguranţa copiilor, ce au făcut obiectul proiectului. Peste 250 de elevi au fost beneficiarii acestui proiect, iar feed-back-ul cadrelor didactice a fost unul foarte bun, inclusiv legat de prestaţia studenţilor implicaţi.
Din întrebările adresate elevilor, dar şi din comportamentul atitudinea lor, aceştia au fost încântaţi de prezenţa colegilor mai mari, de ideile şi iniţiativele lor, fiind foarte deschişi spre subiectele propuse.
În ceea ce priveşte cunoştinţele deţinute la final, ele au fost evaluate printr-un chestionar cu 10 întrebări (răspunsuri da/nu), precum şi printr-un rebus cu 9 cuvinte de completat, având pe verticală cuvântul SIGURANŢĂ. Ambele instrumente de lucru au vizat toate temele abordate: reacţie în cazul pierderii/rătăcirii, siguranţa online şi siguranţa personală şi a bunurilor.
Apreciem că elevii deţin informaţiile necesare pentru siguranţa lor, adecvate vârstei, întrucât rezultatele evaluării au fost foarte bune: peste 90% dintre beneficiari au obţinut punctaj între 9 şi 10! În ceea ce priveşte metodele de lucru agreate, aici au menţionat lucrul pe grupe, fişe cu rebusuri, ghicitori, povestiri, dar şi clipuri video.
Ca o concluzie, deşi implementarea proiectului a presupus eforturi intense, satisfacţia a fost cu atât mai puternică cu cât seriozitatea şi interesul pentru susţinerea activităţilor au fost peste aşteptări. În plus, aprecierea studenţilor faţă de cunoştinţele şi deprinderile dobândite, atât de necesare pentru viitorul lor, precum şi informaţiile cu care au rămas elevii după activităţi, consolidează convingerea reuşitei din mai multe puncte de vedere.
(Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii)