Consiliul Local al comunei Cristești se pregătește să aprobe angajarea unui avocat specializat în fond funciar pentru a reprezenta interesele Comisiei locale de fond funciar într-un diferend care durează de aproape trei decenii cu comuna învecinată Gheorghe Doja. În joc sunt 27 de imobile afectate de o suprapunere de terenuri, iar încercările de rezolvare amiabilă au eșuat.
Originea conflictului: terenurile din fosta CAP Mureșeni
Neînțelegerile dintre cele două comune s-au ivit ca urmare a punerii în posesie a persoanelor din comuna Cristești, îndreptățite la reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile amplasamente, conform Legii 18/1991 privind fondul funciar.
Conform documentelor oficiale, problema s-a creat în tarlaua 16, unde parcelele 343 și 345 situate pe teritoriul administrativ Gheorghe Doja se suprapun cu parcela 335 situată pe teritoriul administrativ Cristești.
Paradoxul este că, deși aceste terenuri se află oficial pe teritoriul comunei Gheorghe Doja, ele au aparținut de Cooperativa Agricolă de Producție (CAP) Mureșeni, care deservea în principal locuitorii din Cristești. Când cetățenii au venit să își revendice terenurile moștenite de la părinți și bunici, după căderea comunismului, au depus cererile la Cristești, acolo unde își predaseră terenurile în anii cooperativizării.
Comisia locală de fond funciar Cristești susține că are dovezi clare că a acționat legal. Cheia întregii dispute este un proces-verbal din 30 iunie 1993, încheiat între cele două comisii de fond funciar, în care Agroindustriala a menționat că „suprafața de teren de 5,28 ha de pe teritoriul comunei Gheorghe Doja a figurat la CAP Mureșeni la data de 01.01.1989.”
„Comisia locală de fond funciar Cristești a pus în posesie pe UAT Gheorghe Doja persoanele îndreptățite la reconstituirea dreptului de proprietate, întrucât terenul era la dispoziția acesteia și nu a intrat în mod abuziv pe teritoriul UAT Gheorghe Doja”, se mai arată în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre de CL.
Problema este că Comisia de fond funciar Gheorghe Doja contestă valabilitatea acestui proces-verbal din 1993, considerând că actul nu are valoare juridică.
Mai grav, conflictul dintre cele două primării a generat litigii directe între locuitori ai celor două comune. Oameni care folosesc aceste terenuri de generații se trezesc acum în instanță, apărându-și proprietățile.
Comisia locală de fond funciar Cristești a încercat să rezolve neînțelegerile pe cale amiabilă. În decembrie 2021, a invitat Comisia locală de fond funciar Gheorghe Doja la discuții, încheind un proces-verbal (nr. 8793/22.12.2021). Însă acesta nu a fost semnat de Comisia Gheorghe Doja, care a refuzat să accepte mențiunea referitoare la procesul-verbal din anul 1993.
De asemenea, Cristești a încercat rezolvarea situației prin intermediul înregistrării sistematice (cadastru), dar nici această cale nu a funcționat, fiind necesar un acord din partea Comisiei locale Gheorghe Doja, acord care nu a venit.
De ce angajează Cristești un avocat?
Primăria Cristești are un singur consilier juridic în aparatul de specialitate, care „are un volum de activitate ridicat și acoperă întreaga paletă de activități juridice curente”, conform raportului de specialitate.
Mai mult, din ianuarie 2024, consilierul juridic face parte din Comisia de soluționare a cererilor de rectificare cadastrală, fiind implicat în analiza tehnico-juridică a aproximativ 1.543 de cereri de rectificare.
În aceste condiții, primăria consideră că „se constată imposibilitatea reală și obiectivă de a asigura intern reprezentarea juridică în procesul ce urmează a fi demarat, fără a afecta alte obligații importante ale instituției”.
Valoarea estimată a serviciilor avocațiale este de aproximativ 9.000 euro plus TVA, bani care vor fi plătiți din bugetul local al comunei Cristești.