Sistemul European de Management al Traficului Feroviar (ERTMS) este funcțional pe segmentul feroviar Sighișoara – Daneș – Dumbrăveni – Mediaș (cca. 40 km) pe ambele fire de circulație, modernizate pentru viteza maximă de circulație a trenurilor de călători de 160 km/h, inclusiv pe toate liniile din stațiile Daneș, Dumbrăveni și Mediaș, fiind de asemenea puse în funcție și cele 8 treceri la nivel cu calea ferată (TN), modernizate și dotate cu bariere automate, cu patru cumpene.
Testările pentru punerea în funcție a noului sistem de centralizare electronică (ERTMS) sunt în derulare, iar până la finalul anului 2021, acesta va fi funcțional pe alți 40 de km, de la Mediaș la Blaj, pe ambele fire de circulație modernizate, inclusiv pe liniile din stațiile Copșa Mică, Valea Lungă și Blaj, precum și la cele 13 treceri la nivel cu calea ferată (TN), modernizate și dotate cu bariere automate, cu patru cumpene.
Pe tronsonul Sighișoara – Simeria (166 km) modernizat și recepționat pentru viteza maximă de circulație a trenurilor de călători de 160 km/h, respectiv 140 km/h pentru trenurile de marfă, lucrările de semnalizare sunt finalizate în proporție de 97% de la Sighișoara la Coșlariu, respectiv 86% de la Coșlariu la Simeria, astfel, până la finalul anului, sistemul de centralizare electronică va fi funcțional pe 80 km, de la Sighișoara la Blaj, inclusiv pe toate liniile din cele 6 stații (Daneș, Dumbrăveni, Mediaș, Copșa Mică, Valea Lungă și Blaj), urmând ca în primul semestru al anului 2022, sistemul ERTMS să fie operațional pe întrega distanță de 166 km, de la Sighișoara la Simeria.
Avantajele sistemului ERTMS nivel 2 față de sistemele convenționale:
- Sistemul asigură creșterea vitezei de circulație și a gradului de siguranță, prin utilizarea unui sistem de control continuu al vitezei;
- Crește capacitatea liniilor feroviare cu cca. 40 %, prin reducerea timpilor de urmărire a trenurilor, prin circulatia acestora pe blocul de linie automat integrat;
- Reducerea costurilor de operare și de întreținere;
- Se reduce semnificativ volumul de echipamente (semnale, circuite de cale, indicatoare etc.);
- Asigură interoperabilitatea rețelelor feroviare europene, trenurile circulând dintr-o țară în alta fără ca mecanicii fie nevoiți să cunoască sistemele de semnalizare naționale.
Sighișoara – Coșlariu – Simeria
- 166,7 km – modernizați și recepționați (infrastructură, suprastructură și lucrări civile) pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și 140 km/h pentru trenurile de marfă
- 40 km – cu sistem de centralizare electronică – ERTMS – funcțional pe ambele fire modernizate, iar până la finalul anului 2021, sistemul va fi funcțional pe o distanță de 80 km, de la Sighișoara la Blaj
- lucrări de semnalizare ERTMS Sighișoara – Coșlariu (91,5 km) – stadiul de execuție 97%
- lucrări de semnalizare ERTMS Simeria – Coșlariu (75,2 km) și OCC Simeria – stadiul de execuție 86%
Cele mai importante construcții noi realizate între Simeria și Sighișoara
- Podul în formă de Arc (134,6 m) peste râul Târnava Mare
- Tunelul Sighişoara (401 m)
- Tunelul Daneş (969 m), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989
- Pasajul superior rutier peste DN 13
- Pasaj superior rutier Daneș
Tunelul Turdaș (780 m) este primul tunel din România construit prin metoda tranşee complet deschisă. Metoda a implicat realizarea în trepte a excavaţiei, a platformelor pentru execuţia pereţilor, grinzilor, pereţilor mulaţi, picioarelor, boltei şi turnarea betonului de umplutură, iar la final refacerea terenului. Pereţii mulaţi ai tunelului au rolul de a împiedica pătrunderea apelor în interior, tunelul fiind dotat cu un sistem modern de colectare şi evacuare a apei pluviale.
Sursa foto: CFR Infrastructură/ Facebook