O situație oficială transmisă de Inspectoratul Școlar Județean Mureș la solicitarea redacției Punctul ne arată cum sunt distribuiți cei 30 de profesori logopezi din sistemul de învățământ județean, într-un context în care numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale a crescut semnificativ în ultimii ani.
Din totalul de 141 de posturi destinate specialiștilor care lucrează cu elevi cu nevoi speciale în județul Mureș, logopezii ocupă 30. Repartizarea lor teritorială relevă o concentrare masivă în mediul urban și în special în Târgu Mureș, în timp ce comunitățile rurale rămân aproape complet descoperite.
O singură comună din Mureș are un profesor logoped
La nivelul învățământului primar, unde intervențiile logopedice sunt cele mai eficiente datorită vârstei mici a copiilor, funcționează 23 de posturi. Dintre acestea, 14 sunt în Târgu Mureș și nouă în celelalte orașe ale județului. Nicio comună din Mureș nu are alocat un post de profesor logoped pentru ciclul primar.
Situația se repetă la nivel gimnazial, unde există șase posturi de logopezi. Patru dintre acestea sunt în municipiul reședință de județ, unul într-un oraș și doar unul într-o comună. La nivel liceal funcționează un singur post de profesor logoped, într-unul din orașele județului.
Această distribuție pune în dificultate familiile din mediul rural care au copii cu tulburări de limbaj. Părinții sunt nevoiți fie să facă naveta către oraș pentru ședințele de logopedie, fie să apeleze la servicii private, fie să renunțe la terapie. În contextul în care în Mureș funcționează 116 școli cu clasele I-IV în mediul rural și 143 de grădinițe în comune, absența logopezilor din aceste unități reprezintă o problemă sistemică.
Trend ascendent al elevilor cu CES
Datele ISJ Mureș arată că numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) a crescut de la 835 în anul școlar 2021-2022 la 1.788 în prezent. Tulburările de limbaj și comunicare reprezintă o parte semnificativă a acestor cazuri, mai ales la vârstele mici.
Specialiștii în logopedie subliniază că intervențiile timpurii, în perioada preșcolară și la începutul ciclului primar, au cele mai bune rezultate. Odată ce copilul avansează în sistemul de învățământ fără corectarea problemelor de pronunție sau de comunicare, recuperarea devine mai dificilă și mai costisitoare.
Așa cum spuneam și-n articolul precedent dedicat cazurilor cu CES, Statul se dovedește incapabil să serviciile necesare dezvoltării tuturor elevilor, adaptat pe nevoile specifice fiecăruia – în cazul de față a celor cu tulburări de limbaj și comunicare. Iar această incapacitate generează tensiuni, conflictelor, procese în instanță, transferuri, desființări de clase. Pe scurt, risipă de resurse umane și materiale.
Maria Manu