UDMR prin Visit Mureș: 900.000 de euro pe promovare internațională. Oare de ce tocmai acum, când se strânge cureaua?
UDMR prin Visit Mureș: 900.000 de euro pe promovare internațională. Oare de ce tocmai acum, când se strânge cureaua?

UDMR prin Visit Mureș: 900.000 de euro pe promovare internațională. Oare de ce tocmai acum, când se strânge cureaua?

Asociația Visit Mureș Egyesület a lansat o licitație publică pentru atribuirea unui acord cadru în valoare estimată de 45 de milioane de lei, destinat promovării destinației turistice Mureș pe piețele internaționale cheie. Anunțul de participare a fost publicat azi, 25 noiembrie pe SEAP.

Contractul vizează servicii de promovare turistică și va avea o durată de 36 de luni (3 ani). În cadrul acordului cadru se vor încheia minimum un contract subsecvent și maximum trei contracte subsecvente, fiecare având o valoare maximă de 15 milioane de lei fără TVA. Activitățile prevăzute pentru cei trei ani vor fi realizate în funcție de necesități, contractele subsecvente urmând să fie atribuite progresiv în funcție de nevoile autorității contractante.

Pentru a putea participa la licitație, companiile interesate trebuie să aibă cifra de afaceri medie anuală pentru anii 2022, 2023 și 2024 de cel puțin 15 milioane de lei fără TVA pentru fiecare an în parte. De asemenea, ofertanții trebuie să demonstreze că au prestat servicii similare în ultimii trei ani în valoare cumulată de cel puțin 15 milioane de lei, însumând maximum trei contracte. Ofertele se depun până pe data de 19 ianuarie 2026 și trebuie să rămână valabile pentru o perioadă de șase luni, respectiv până pe 19 iulie 2026.

Cine supervizează atribuirea contractului?

O să vă întrebați probabil de unde o asociație cu atâtea fonduri de cheltuit și cine decide de fapt cum se cheltuie banii? Potrivit site-ului propriu, Asociația Visit Mureș Egyesület „este o asociație non-profit responsabilă pentru promovarea județului Mureș ca destinație turistică. A fost înființată în anul 2017 de către Consiliul Județean Mureș, Serviciul Public Județean Salvamont-Salvaspeo Mureș și Muzeul Județean Mureș”.

În același timp, anunțul de licitație mai specifică și că „persoanele cu funcție de decizie din cadrul autorității contractante cu privire la organizarea, derularea și finalizarea procedurii de atribuire sunt:

1.Peter Ferenc (Presedinte CD)

2.Kovacs Robert Zoltan (Membru CD)

3.Rezi Botond (Vicepresedinte CD)

4.Szanto Lorant (Director executiv, directorul de factor al asociației)

5.Kincses Sandor (Director executiv)

6.Szekely Boglarka (Manager operational)

7.Matic Dana (Project manager)

8.Voit Tiberiu Ioan (furnizor servicii auxiliare achiziții publice)”

Dacă parcurgem lista, vedem că ea este deschisă de președintele CJ Mureș Peter Ferenc (UDMR), iar majoritatea celorlalți sunt persoane apropiate UMDR.

Care sunt criteriile după care se decide alocarea?

Desigur e o licitație publică și chiar dacă UMDR are puterea (prin reprezentanții săi) de a decide cui alocă contractul/contractele, veți spune că ea se derulează prin SEAP, după niște criterii. Însă dacă ajungem la criterii, vom vedea că toate sunt mai degrabă subiective decât numerice sau măsurabile. De pildă, nu știm care este obiectivul final, cu cât la sută trebuie să crească numărul de turiști, de nopți de cazare sau alte criterii cu care lucrează statistica oficială? Ce precizează însă anunțul de licitație este că în evaluarea ofertelor, 40% va conta „prețul ofertei” (singurul factor măsurabil), 30% va conta experiența profesională a unor persoane implicate în derularea proiectului (toate aceste criterii sunt cel puțin subiective și se „măsoară” după ce declară ofertantul în CV-uri), iar încă 30% va conta „demonstrarea unei abordări și a unei metodologii corespunzătoare pentru realizarea activităților și obținerea rezultatelor în cadrul contractului”, din nou fără nimic măsurabil, ci totul la libera și subiective apreciere a comisiei.

Pe ce se vor cheltuii banii?

Proiectul are ca obiectiv strategic sprijinirea și promovarea destinației turistice Mureș pe piețele internaționale, cu scopul de a atrage turiști străini și de a crește vizibilitatea județului ca destinație turistică atractivă. Cu ce indicatori de performanță? nu știm, pentru că nu sunt precizați. Știm doar că Asociația Visit Mureș își propune să dezvolte campanii de marketing integrate care să valorifice potențialul turistic al județului, de la monumente istorice și culturale până la oferta de turism balnear și agrement.

Resursele financiare necesare pentru achiziționarea serviciilor de promovare sunt asigurate de Asociația Visit Mureș Egyesület din bugetul propriu. Cu toate acestea, procedura de atribuire este inițiată sub incidența unei clauze suspensive, în sensul că încheierea acordului cadru este condiționată de alocarea creditelor bugetare cu această destinație.

Maria Manu