Un pod feroviar din Ardeal construit în 1908 de Uzinele Mavgepgyar din Budapesta va fi demolat și în locul lui va fi ridicat altul nou.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici ai obiectivului de investiţii ”Pod CF nou km 317+950, linia CF Deda-Războieni și demolarea podului CF existent”, lucrare de utilitate publică de interes național.
La poziția kilometrică 317+950 (ax pod cale ferată), pe linia Deda-Războieni, traseul căii ferate traversează râul Mureș, pe un pod cu trei deschideri (L1 = 48,42 m, L2 = 57,55 m și L3 = 48,42 m). Linia este simplă și neelectrificată. Calea pe pod este alcătuită din șine tip 49, fixată pe traverse de lemn așezate pe lonjeroane.
Infrastructura podului este alcătuită din două culee şi două pile oblice, paralele cu curentul apei, executate din moloane de piatră. Racordarea podului cu terasamentul și terenul înconjurător sunt realizate cu sferturi de con din piatră brută la ambele capete. Sistemul static este grindă simplu rezemată. Tablierele sunt grinzi cu zăbrele, nituite, cu tălpile superioare parabolice şi diagonale în sistem N. Calea ferată este situată la partea inferioară a tablierelor.
Suprastructura a fost realizată în anul 1908 de către Uzinele Mavgepgyar din Budapesta, se arată în Nota de fundamentare a proiectului. În anul 1944 tablierele au fost parţial distruse, impunându-se repararea acestora, iar în anul 1950 s-a realizat o reparaţie capitală ce a constat în consolidări şi înlocuiri ale elementelor structurii de rezistenţă. Lucrările au fost de anvergură la cele trei tabliere, fiind înlocuite cu material nou circa 70% din barele grinzilor cu zăbrele şi peste 20% din elementele grinzilor căii.
Tablierele sunt închise parţial la partea superioară, pe zonele centrale, unde înălţimea grinzilor asigură gabaritul de liberă trecere. Tălpile grinzilor cu zăbrele ale tablierelor au secțiune cu perete dublu, iar diagonalele și montanții sunt alcătuite din câte două rânduri din corniere solidarizate cu zăbreluțe și plăcuțe nituite.
Viteza va crește la 85 km/oră
Investiția se încadrează în programul de reducere a restricțiilor de viteză – în prezent pe pod se circula cu restricție de viteză de 30 km/oră și restricție de tonaj. Prin realizarea investiției se crește viteza de circulație la viteza proiectată de 85 km/oră pentru trenurile de călători. În acest fel linia respectivă va putea fi exploatată la capacitatea proiectată.
Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 147.282 mii lei, echivalentul a aproape 30 de milioane de euro, din care lucrările propriu-zise de construcţii montaj (inclusiv TVA) reprezintă 89.447 mii lei, adică 18 milioane de lei. Durata de execuție a investiţiei este stabilită la 20 de luni.
Sursa: clubferoviar.ro