Consumul de medicamente din România a ajuns la 21,8 miliarde de lei, în primele nouă luni ale acestui an, în creștere cu 15,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit raportului financiar trimestrial al Antibiotice Iași, una dintre cele mai mari fabrici de profil și unica deținută de statul român.
Cantitativ, față de anul trecut consumul a crescut cu 2,5% fiind eliberate din farmacii un număr de 537,29 milioane cutii. Populația din prezent a României, conform Worldofmeters este de 19,8 milioane (în realitate, mult mai puțin, poate 16 – 17 milioane, dat fiind rata crescută a emigrației – n.r.), aproape la fel ca cea prezentată de recensământul din 2021, ceea ce ar face ca fiecare român să consume, din ianuarie și până în septembrie, medicamente de 1.100 lei. Anualizând, consumul se îndreaptă spre 1.500 lei de persoană. Vorbind cantitativ, fiecare român ar consuma 27 de cutii de diverse medicamente, la nouă luni, adică aproximativ 35 de cutii într-un an.
Din totalul pieței farmaceutice din Romania, 44,3% (valoric) este reprezentat de segmentul de medicamente generice, cu și fără prescripție medicală. Piața de generice a înregistrat, în perioada analizată o creștere valorică de 12,7%, de la 8,6 miliarde lei la 9,7 miliarde lei. Din punct de vedere cantitativ, a înregistrat o creștere cu 1,4%, fiind eliberate din farmacii un număr de 393,6 milioane cutii in primele 9 luni din 2023 comparativ cu 388,1 milioane cutii în primele 9 luni din 2022.
„Medicamentele cu prescripție medicală (RX) reprezintă 43,4% din totalul vânzărilor valorice în primele 9 luni din 2023 și 49,6% din totalul consumului de medicamente generice (raportat în cutii). Acestea înregistrează, în perioada analizată, o creștere valorică de 17,2%, de la 3,6 miliarde lei în primele 9 luni din 2022 la 4,2 miliarde lei în primele 9 luni din 2023 și o creștere cantitativă cu 6,2% de la 183,8 milioane cutii la 195,2 milioane cutii.
Medicamentele fără prescripție medicală (non-RX) au înregistrat o creștere valorică cu 9,4% (de la 5 miliarde lei la 5,5 miliarde lei) și o scădere cantitativă cu 2,9%, de la 204,4 milioane cutii, la 198,4 milioane cutii în primele 9 luni din 2023”, este defalcarea făcută de Antibiotice.
În ceea ce privește segmentele de piață, cele mai multe vânzări se fac în farmacii îndependente și minilanțuri de farmacii, după care în marile lanțuri de retail și, pe ultimul loc, în spitale.
Antibiotice a profitat și ea de creșterea pieței, însă fabrica ieșeană a supraperformat, obținând o creștere cu 150% a profitului net, la nouă luni, de la 30 de milioane lei, la 77 milioane lei, în condițiile unui avans al cifrei de afaceri de 32%, până la peste 400 de milioane lei. Creșterea nu provine doar din intern, dat fiind că aproximativ 30% din vânzări se fac la export. Potrivit companiei, SUA, Vietnam, UK, Moldova, Danemarca, Ungaria, Olanda au generat 90% din vânzările perioadei analizate. De asemenea, fabrica valorifică la export, în peste 55 de țări, substanțe active pe baza de biotehnologii derivate din streptomycines noursei pentru uz farmaceutic (nistatina compactată, nistatina micronizată și nistatina standard). Antibiotice este lider mondial la producția de nistatină, un antifungic, deținând peste 60% din piața globală.