Doar 44% din Autostrada Unirii este contractată, iar 3 loturi – aproximativ 56 km, respectiv 18% din totalul celor puțin peste 300 km ai A8 – sunt în execuție, arată o analiză realizată de fostul secretar de stat Adrian Covăsnianu pentru Ziarul de Iași.
Aminim că în 2025 a venit vestea conform căreia – invocându-se nerespectarea unor proceduri de licitație – finanțarea prin PNRR pentru Autostrada Unirii A8 a fost pierdută. Deși contribuția PNRR la costul total al proiectului era una moderată, termenul limită ferm impus de acest program reprezenta principalul factor de presiune asupra tuturor actorilor implicați: beneficiar, antreprenor, supervizor.
Odată cu ieșirea din PNRR, presiunea timpului a dispărut, rămânând doar inerția contractuală. Nevoia de a schimba sursa de finanțare (cel mai probabil prin Programul Transport 2021–2027 și bugetul de stat) și adaptarea la termenele mai largi ale acestui cadru financiar – așa cum s-a întâmplat și în cazul POIM 2014–2020, închis abia la 31 decembrie 2023 – vor conduce, cel mai probabil, la un ritm mult mai lent al lucrărilor pentru cei 55 km aferenți loturilor Moțca–Leghin și Târgu Mureș–Miercurea Nirajului, subliniază Adrian Covăsnianu.
-
Sectorul montan (Tg. Mureș-Moțca/Tg. Neamț)
b1. Lotul 1a Tg. Mureș – Miercurea Nirajului
Investiție în execuție, tronson inclus în PNRR la propunerea MVA din 2020, în 2025 a fost exclus din aceasta oportunitate de finanțare. Condiționat de obținerea Autorizațiilor de Construire în integralitate și de identificarea finanțării, în trimestrul IV 2026/trimestrul I 2027 ar trebuie sa fie posibilă finalizarea acestui lot.
b2. Lotul 1b Miercurea Nirajului – Sărățeni
Cu un contract semnat în mai 2025, ordinul de începere a lucrărilor trebuie eliberat până la finele anului curent pentru ca în anul 2026 să fie finalizată proiectarea tehnică și ulterior să se poată elibera autorizația de construire. Astfel, după cele 24 luni aferente execuției și cu exproprierile realizate, în 2028 este estimată finalizarea acestui lot.
b3. Lotul 1c Sărățeni – Joseni
Cu antreprenorul desemnat încă din martie 2025, obiectivul optim ar fi ca, până la sfârșitul anului, contractul să fie atribuit și semnat. În scenariul favorabil, proiectarea tehnică ar putea demara oficial în trimestrul al II-lea din 2026, deși durata estimată inițial este de 14 luni. Realizarea campaniilor de teren rămase din faza de studiu de fezabilitate reprezintă un risc important, putând prelungi această etapă până la doi ani (T2 2025 – T2 2027).
Lotul, cu o lungime de peste 32 km și un grad ridicat de complexitate – aproximativ jumătate din traseu fiind alcătuit din lucrări de artă (poduri, podețe, tuneluri și ecoducte) – va necesita mobilizarea unor resurse umane și logistice semnificative. Cu condiția obținerii Autorizației de Construire la timp, execuția ar putea avea loc în perioada 2027–2032.
b4. Lotul 1d Joseni – Ditrău
Deși, la prima vedere, acest lot pare mai facil datorită lungimii reduse și a geografiei, situația este complicată de o contestație depusă după atribuirea contractului în iulie 2025. În scenariul optim, acest impediment ar putea fi depășit până la sfârșitul anului, permițând semnarea contractului de proiectare și execuție. Estimăm că, în trimestrul al II-lea din 2026, ar putea fi emis ordinul administrativ pentru demararea proiectării tehnice. Cu condiția obținerii Autorizației de Construire la timp și a finalizării exproprierilor cu bugetarea aferentă, cei 14 km ai acestui lot ar putea fi deschiși traficului în 2028.
Citește analiza integrală și stadiu pe fiecare lot al A8 pe Ziarul de Iași.
