Terminalul feroviar de la Fényeslitke va juca un rol important în asigurarea continuităţii exporturilor de cereale din Ucraina, întrerupte din cauza războiului, şi prin aceasta în atenuarea crizei alimentare mondiale, a declarat, marţi, ministrul ungar al Afacerilor Externe şi al Comerţului Exterior, Péter Szijjártó, conform unui comunicat remis de minister.
Luând cuvântul la inaugurarea centrului de comutare a ecartamentului feroviar al companiei East-West Intermodal Logistics S.A., ministrul a subliniat că investiţia a fost lansată într-o perioadă în care cooperarea între Est şi Vest avea încă perspective serioase, când se părea că schimburile comerciale între China şi Europa se vor putea extinde nestingherit în perioada următoare.
El a spus că proiectul a căpătat o nouă semnificaţie odată cu izbucnirea războiului, iar scopul său iniţial s-a schimbat, deoarece, în prezent, una din sarcinile cele mai importante pentru securitatea globală este garantarea continuităţii exportului de cereale din Ucraina, care necesită rute de transport rapide şi eficiente.
Ministrul a precizat că terminalul va juca, prin urmare, un rol major în transportul de cereale din Ucraina către destinaţii din întreaga lume.
“Capacitatea portului Constanţa este ocupată la maxim, rutele slovace şi româneşti sunt saturate, iar nivelul scăzut al apei pe Dunăre şi pe Tisa face ca transportul maritim cu vaporul să nu poată fi complet previzibil”, a subliniat el.
“Traseul care leagă terminalul de la Fényeslitke de porturile din nordul Adriaticii este modalitatea cea mai rapidă şi mai eficientă de a garanta securitatea aprovizionării cu alimente în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii”, a afirmat el.
Péter Szijjártó a reamintit că Rusia şi Ucraina joacă un rol extrem de important în aprovizionarea cu cereale a multor ţări din întreaga lume, inclusiv a multor regiuni instabile, prin urmare o oprire sau o reducere a exporturilor ar putea duce chiar şi la foamete.
Potrivit declaraţiei, este extrem de important şi din acest punct de vedere faptul că centrul nou va permite transbordarea unei cantităţi de aproximativ 800 de tone de cereale pe oră, iar capacitatea de depozitare extinsă va asigura ajungerea la destinaţie a transporturilor de mărfuri din ţara vecină.
Ministrul a lăudat construcţia în timp record a celui mai modern terminal de transbordare de pe întregul continent, acesta fiind echipat cu soluţii digitale moderne pentru a permite transbordarea rapidă şi sigură a patru trenuri cu o lungime de până la 740 de metri, în acelaşi timp.
Centrul realizat printr-o investiţie de 30 de miliarde de forinţi (72,7 milioane de euro) va funcţiona cu 500 de angajaţi şi o capacitate de un milion de containere pe an, dublu faţă de capacitatea instalaţiei de la graniţa dintre Belarus şi Polonia.
Funcţia principală a terminalului de la Fényeslitke este transbordarea încărcăturilor feroviare care sosesc aici, necesară din cauza faptului că trenurile din Europa rulează pe şine cu ecartament de 1435 mm, pe când în Rusia şi în numeroase alte ţări asiatice s-a generalizat ecartamentul de 1520 mm.
MTI