Universitatea Petru Maior (UPM) din Târgu Mureş a avut de suferit ca urmare a scăderii masei de absolvenţi de liceu, iar unele specializări au un număr insuficient de studenţi, a declarat marţi, prof. dr. Călin Enăchescu, rectorul universităţii, în cadrul colocviului academic ‘Şcoala inovativă şi perspectiva studiilor universitare’.
Astfel, Universitatea ‘Petru Maior’ împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Casa Corpului Didactic au organizat un colocviu pentru a realiza un parteneriat pe termen lung în vederea dezvoltării sistemului educaţional mureşean.
‘Sistemul educaţional nu poate funcţiona cu componente separate, ci ca un tot unitar (…) Universitatea a avut de suferit ca urmare a scăderii masei de absolvenţi de liceu pentru că acest lucru a dus la specializări cu număr insuficient de studenţi’, a spus rectorul UPM Târgu Mureş, Călin Enăchescu, care a precizat că într-o situaţie delicată se regăsesc specializările de la Facultatea de Ştiinţe şi Litere, domeniul Relaţii Internaţionale, Istorie, Informatică dar şi la nivelul specializărilor de Inginerie.
Rectorul a arătat că există probleme din cauza scăderii atractivităţii universităţii şi că în contextul în care finanţarea de bază de la buget a scăzut foarte mult, UPM se bazează şi pe taxele încasate de la studenţii aflaţi pe locurile nebugetate.
‘Nu putem vorbi propriu-zis de o desfiinţare a secţiilor, este o chestiune sezonieră pentru că în unii ani anumite specializări au o cerere mai mare, altele mai mică, în funcţie de doleanţe şi de modul în care reuşim noi să ne promovăm oferta educaţională. Deci nu se pune problema desfiinţării, ci doar a neşcolarizării pe o anumită perioadă de timp. La Inginerie, specializările la care nu am reuşit să asigurăm o calitate suficient de consistentă a actului educaţional este oprită şcolarizarea pentru o perioadă de timp. Deocamdată nu pot preciza pentru cât timp pentru că aceasta este o chestiune pe care o vom analiza în timpul procesului de admitere. Nu avem planuri de a desfiinţa specializări ci doar de a amâna şcolarizarea până când avem şi masa de studenţi necesară şi reuşim să ne ridicăm la standardele de a le face atractive absolvenţilor’, a mai subliniat rectorul UPM Târgu Mureş.
Pe acest considerent, UPM Târgu Mureş şi-a propus elaborarea unui program pe termen lung, care să conţină termene precise prin care să se facă o apropiere mult mai mare între componentele sistemului educaţional, cu scopul de creştere a calităţii actului educaţional la toate nivelurile.
‘Ne aşteptăm cu participarea diriginţilor şi a directorilor se reuşim să facem o dezbatere cinstită, onestă, prietenească prin care să identificăm acele elemente care sunt de interes atât pentru învăţământul superior cât şi pentru cel preuniversitar. Toate elementele care au în vedere materia noastră primă, să zicem, care sunt elevii de liceu, sunt de mare importanţă. În acest context dacă nu ne sincronizăm cu învăţământul preuniversitar riscăm să nu venim în întâmpinarea absolvenţilor conform unor doleanţe şi dorinţe ale lor. Piaţa este cea care reglează dar noi trebuie să fim permanent în cunoştinţă de tendinţele acestei pieţe. Şi cine stabileşte aceste tendinţe şi cum le aflăm, numai printr-o colaborare foarte strânsă şi eficientă cu mediul universitar’, a mai susţinut prof. dr. Călin Enăchescu.
Inspectorul general şcolar al judeţului Mureş, Ştefan Someşan, a precizat în cadrul colocviului că îşi doreşte un parteneriat real între unităţile de învăţământ liceal din judeţul Mureş şi UPM, iar scopul acestuia ar fi o cunoaştere mai bună a şcolilor de către universitate pe de o parte, dar şi racordarea absolvenţilor din judeţul Mureş la spaţiul universitar.
Someşan a spus că se doreşte ca cei mai buni elevi din judeţ Mureş să ia contact cu universitatea, să se folosească de baza materială a Universităţii, de laboratoare, de platformele informatice ale instituţiei.
‘Există un protocol deja în vigoare şi astăzi practic inaugurăm acest parteneriat şi scopul discuţiei de azi este de a găsi modalităţile de colaborare cât mai eficiente între Universitatea ‘Petru Maior’ şi unităţile liceale. Casa Corpului Didactic este furnizor de pregătire pentru cadrele didactice. Să nu uităm că de pe băncile Universităţii ies viitoarele cadre didactice şi intră într-un program de pregătire continuă chiar după absolvirea Universităţii’, a mai spus Ştefan Someşan.
AGERPRES