Şedinţa extraordinară a Consiliului Local Sighişoara programată pe joi, 4 mai 2017 a fost convocată după ce la primul vot, consilierii nu s-au înţeles asupra organizării celei de a XXIV-a ediţii a Festivalului Medieval Sighişoara.
Un absent motivat
Dintre cei 19 consilieri locali 18 au fost prezenţi, a absentat consilier Stoica Dorina. Şedinţa a fost condusă de consilierul Matei Ovidiu-Daniel. Pe ordinea zi au fost două proiecte de hotărâre. Primul punct se referea la organizarea Festivalului. După ce ordinea de zi a fost votată în unanimitate, au început discuţiile pe un ton mult mai calm şi echilibrat decât în şedinţa ordinară.
De ce taina, de ce Angelina?
Prima obiecţie a fost legată de denumirea temei abordate de festival. Denumirea „Taina cavalerului secret” a fost simplificată, astfel că povestea se va intitula „Taina cavalerului”. După explicaţiile date despre povestea ce se va derula în decursul celor trei zile, urmând ca misterul să fie dezlegat la Balul Mascat din ultima seară, consilierii au înţeles şi legătura Angelinei şi a întregii poveşti cu oraşul Sighişoara. Pe viitor vor aborda şi alte teme legate de istoria oraşului, cum ar fi de pildă copilăria lui Vlad Ţepeş în cetate. Argumentul a fost , că primul festival medieval a avut loc la Sighişoara şi după succesul evenimentului au început şi celelalte oraşe să organizeze astfel de festivaluri, la fel şi de Dracula se folosesc alţii, au comentat consilierii.
Banii, bată-i vina!
După tema festivalului, problema arzătoare a fost suma alocată evenimentului. “Cum ați ajuns la această sumă? Eu, totuși, nu realizez. Nu-mi reiese din acest raport de specialitate cum ați ajuns la această sumă, pentru că, de ce vă spun de acea fundamentare? Ați venit și la Zilele Sighișoarei, pe care l-am votat toți în unanimitate și care va trebui să se desfășoare la finalul acestei luni, acolo ați venit și ați scris, măcar în creion, cam atât estimăm scena, atât estimăm una-alta. Cum se ajunge la o astfel de sumă? Vă dați seama, 450.000 de lei, va trebui să avem artiști de talie internațională. Discutăm de 100.000 de euro […] În anii trecuți, tot ce s-a încasat s-a dus prin alte părți, iar noi nu facem acest festival pentru profit.”, a reluat întrebările din şedinţa din apriolie consilierul Iulian Sîrbu (UIPS).
De ce nu avem măcar o schiţă?
Nemulţumit de răspunsul primarului Ovidiu Mălăncrăvean (PSD) potrivt căruia „în fiecare an festivalul s-o învârtit în jurul acestei sume de 450.000 de lei.”, a intervenit consilierul Bogdan Burghelea (UIPS): “Legat de acești bani, de această sumă. De unde vine, de fapt, neclaritatea? Se cere o sumă fixă, dar suma aceea eu nu văd să aibă în spate o fundamentare. Știm că va dura 3 zile, dar ce anume se va întâmpla în aceste 3 zile? Asta e marea problemă legată de sumă. Grosso modo 150.000 de lei pentru fiecare zi. Lucrurile astea trebuiau să fie undeva schițate. Din păcate, cum am spus și la ședința trecută, n-am văzut niciun program artistic. Asta este ceea ce lipsește deocamdată din acest proiect de hotărâre. O schiță, măcar, a evenimentului. Poate-s prea puțini bani. Ce ne facem atunci? Facem un festival încropit, cârpit, așa, pe ultima sută de metri?”
Cum se face estimarea?
Consilierul Adrian Grabcev (PSD) a subliniat că estimarea s-a făcut „În funcție de istoricul festivalului și costurilor precedente. E cea mai simplă evaluare.”
Şi acest aspect fiind lămurit, cei din opoziţie nu au mai avut de obiectat decât lipsa unei dezbateri publice înainte de proiectul de hotărâre. Secretara municipiului Anca Bizo a explicat că nu este nevoie. Nu obligă legea să faci dezbatere publică”.
O ultimă intervenţie din partea independenţilor s-a referit la accesul pietonal gratuit în cetate. „Este propunerea noastră an de an și ne-o menținem. Și, de această gratuitate să beneficieze inclusiv turiștii cazați în perimetrul cetății.”, a fost de părere Iulian Sîrbu (UIPS). S-a mai propus -timid-invitarea oraşelor înfrăţite la festival, dar unii au considerat că s-ar face de ruşine, argumentând că artiştii în 2015 au fost sub orice critică!
Independenţii s-au sucit
Aceste aspecte fiind lămurite, s-a trecut la vot proiectul de hotărâre pentru organizarea celei de a XXIV-a ediţii a Festivalului Sighişoara Medievală. Proiectul a fost votat în unanimitate de astă dată!
Punctul al doilea a trecut deasemenea fără probleme, şedinţa încheiându-se după o jumătate de oră.
Eliza MUNTEAN