Consilierii locali din Târgu Mureș au votat în unanimitate înființarea unui Serviciu de iluminat public în municipiu, ca urmare a unei adrese primite în luna mai de la Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, pentru intrarea în legalitate. ANRSC le-a pus în vedere edililor să procedeze la înființarea serviciului local de iluminat public, în condițiile prevăzute de Legile 230/2006, 51/2006 și de Ordinele președintelui ANRSC 86/2007 și 87/2007, iar consilierii au aprobat, alături de înființarea acestui Serviciu, și un regulament de organizare și funcționare a lui, care prevede inclusiv sancțiuni în caz de abateri.
Regulamentul prevede și că autoritățile administrației publice locale trebuie să asigure gestiunea serviciului de iluminat public pe criterii de competitivitate și eficiență economică și managerială, având ca obiectiv atingerea și respectarea indicatorilor de performanță ai serviciului, stabiliți prin contractul de delegare a gestiunii sau prin hotărârea de dare în administrare, în cazul gestiunii directe. Pentru aceasta ar fi nevoie de un studiu de oportunitate, a cărui dezbatere, însă, a fost amânată de consilierii locali tot în unanimitate, la propunerea comisiei de buget.
În proiectului de hotărâre care a fost amânat se propunea aprobarea unui studiu de oportunitate privind modalitatea de gestiune a serviciului de iluminat public din municipiu, care indica delegarea gestiunii acestuia, prin concesiune, drept ”o variantă mai avantajoasă din punct de vedere economic decât gestiunea directă”, cu argumentul că este și în interesul administraţiei publice locale, ”aceasta având posibilitatea de a efectua în orice moment cu uşurinţă un audit, prin raportare la starea sistemului, verificarea indicatorilor de performanţă, precum şi la nivelul de eficienţă în funcţionare”. Durata delegării, în condiţiile legii, era prevăzută a fi stabilită pe o perioadă de maxim 5 ani.
Serviciul de iluminat public cuprinde iluminatul stradal-rutier, iluminatul stradal-pietonal, iluminatul arhitectural, iluminatul ornamental și iluminatul ornamental-festiv al municipiului Târgu Mureş. Prestaţiile şi lucrările propuse a fi asigurate prin serviciul delegat sunt următoarele:
întreţinerea și menţinerea în starea de funcţionare a elementelor aparţinând sistemului de iluminat public, menţinerea parametrilor lumino-tehnici la nivelele standardului EN13201/2004 şi a unui raport optim între aceşti parametri şi consumul de energie electrică, realizarea iluminatului festiv și a celui festiv de sărbători prin închirierea/achiziţionarea, montarea şi demontarea echipamentelor. pentru execuţia lucrărilor de iluminat festiv doar cu surse cu tehnologie LED. Produsele utilizate: figurine 3D, 2D, brad împodobit cu înălţimea de peste 15 metri, plase luminoase, ţurţuri luminoşi, ghirlande luminoase etc, montarea/demontarea şi asigurarea de asistenţă tehnică pentru instalaţiile electrice necesare în cadrul manifestărilor cultural-artistice din municipiu și respectiv modernizarea şi extinderea infrastructurii sistemului de iluminat public – reţea, stâlp, corp, consolă, punct de măsură şi control etc., în baza unor programe stabilite de municipalitate.
Potrivit datelor prezentate în expunerea de motive la proiectul de HCL amânat, cheltuielile cu iluminatul public în 2018 au fost de circa 5 milioane de lei – 2,3 milioane de lei energia electrică, peste 1 milion de lei întreținere, menținere sistem iluminat public (în medie 87.207 lei lunar) și 1,8 milioane de lei – reabilitări și modernizări. Din calculele simulate prezentate în expunerea de motive rezultă că, în varianta gestiunii proprii, s-ar cheltui lunar 183.628,39 de lei, în timp ce media lunară din ultimii 6 ani a cheltuielilor efectuate prin gestiune delegată a fost de 73.719,40 lei, deci aceasta ar fi mult mai avantajoasă. În proiectul de hotărâre din mapa consilierilor se regăsesc și două tabele care compară avantajele și dezavantajele celor 2 variante, în cea care s-ar opta pentru delegarea serviciului, primul avantaj enunțat fiind, cităm, ”reducerea imixtiunii politicului în deciziile de afaceri, investiţii şi personal”.