După ani de așteptări, Autostrada Unirii (A8) începe să prindă contur pe teren. Proiectul, menit să lege regiunile istorice Moldova și Transilvania și să asigure o conexiune rutieră cu Republica Moldova, avansează lent, dar cu pași concreți pe unele tronsoane.
Din cele cinci secțiuni în care a fost împărțită Autostrada Unirii, trei se află în prezent în șantier:
- Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (25 km)
- Leghin – Târgu Neamț (30 km)
- Podul peste Prut de la Ungheni (1 km)
Potrivit autorităților, aceste tronsoane ar putea fi finalizate până la sfârșitul anului 2026, în cazul unui ritm constant de execuție.
Pe primul tronson din Transilvania, lucrările sunt în desfășurare, iar constructorul turc NUROL a mobilizat peste 300 de muncitori și aproximativ 180 de utilaje. Pe traseu se vor construi:
- Un drum de legătură cu A3, în lungime de 2,4 km
- Trei noduri rutiere
- 30 de poduri și pasaje
- Două ecoducte
- Două parcări
- Un Centru de Întreținere și Control
Totuși, Asociația Pro Infrastructura atrage atenția că ritmul lucrărilor este încă lent, cu progrese vizibile mai ales în zona fundațiilor, dar cu activitate scăzută la terasamente.
Pe 26 aprilie 2025 au început lucrările la podul peste Prut, care va face legătura cu rețeaua rutieră a Republicii Moldova. Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a anunțat că lucrările se desfășoară simultan pe ambele maluri ale râului. Termenul de execuție este de 18 luni.
În prezent, se forează piloții fundațiilor, se lucrează la diguri și platforme, iar pe șantier sunt active aproximativ 20 de utilaje.
Un alt tronson important, de aproximativ 30 km, a intrat în execuție la începutul acestui an. Vor fi construite 24 de poduri și pasaje, două viaducte, două noduri rutiere, o parcare, spații de servicii și un centru de întreținere.
Un scenariu optimist indică faptul că, până în 2027, șoferii vor putea circula pe Autostrada Unirii de la Târgu Mureș până în apropierea stațiunii Sovata, odată cu deschiderea tronsoanelor Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Miercurea Nirajului – Sărățeni (24 km), pentru care contractele sunt deja semnate.
Lotul Ditrău – Grințieș (38 km), parte a tronsonului Miercurea Nirajului – Leghin, reprezintă cea mai mare provocare tehnică a proiectului, traversând zone montane dificile. Acesta se află în faza de proiectare, iar execuția va fi gestionată de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR).
Când vom circula complet pe A8?
Pentru restul traseului – în special secțiunile Miercurea Nirajului – Leghin (161 km) și Târgu Neamț – Iași – Ungheni (89 km) – lucrările sunt în diverse stadii de licitație, proiectare sau atribuire. Estimările arată că finalizarea completă a Autostrăzii Unirii nu va avea loc mai devreme de 2029–2030.
Sursa: Adevărul