Săptămâna trecută, Comisia Europeană a anunțat că va aloca un milion de euro în cadrul Programului TEN-T mai multor studii de fezabilitate pentru un proiect mai mare al Aeroportului Cluj-Napoca. Mai exact, clujenii au în plan construcția unui nod de transport (auto, feroviar și aerian – așa-numita platformă intermodală), pe care o visa și Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș sub conducerea lui Ștefan Petru Runcan. În timp ce la Tîrgu-Mureș proiectul a rămas un vis, Agerpres scria săptămâna trecută că la Cluj-Napoca visul începe să devină realitate chiar din luna aceasta: „Proiectul, selectat în scopul finanţării pe baza cererii anuale de propuneri TEN-T 2011, constă în realizarea unor studii specifice privind crearea unui nod de transport intermodal cu totul nou pe aeroportul din Cluj-Napoca, care să permită trecerea directă a operaţiunilor de transport de pasageri şi mărfuri de la transportul rutier la cel feroviar şi aerian. Unul dintre principalele obstacole în realizarea platformei este distanţa până la linia principală de cale ferată, care se află la patru kilometri de aeroport. Prin urmare, studiile vor analiza modalitatea optimă de construire a secţiunii lipsă de cale ferată şi felul în care aceasta poate fi integrată în infrastructura aeroportului. Proiectul, care este implementat începând din ianuarie 2013, va fi gestionat de Agenţia Executivă pentru Reţeaua Transeuropeană de Transport şi urmează să fie finalizat până în luna noiembrie 2014, se precizează într-un comunicat al Reprezentanţei CE în România”.
Între timp, la Tîrgu-Mureș…
…la finele anului trecut Aeroportul a rămas fără conducere, după ce Consiliul Județean i-a forțat mâna fostului președinte al Consiliului de Administrație (CA) Mihail Poruțiu să-și dea demisia, respingându-i de două ori planul de management. A rămas în loc jumătate din fosta echipă, adică vicepreședintele CA Peti András, care rămâne interimar la conducere până când se va termina concursul pentru numirea noului președinte al CA.
Peti András spune că cel mai important proiect de la Vidrasău este extinderea pistei de decolare/aterizare, investiție care se ridică la 46 de milioane de euro, proiectul fiind în stadiu final de evaluare la Ministerul Transporturilor. „Banii vor veni din fonduri europene și trebuie investiți până în 31 decembrie 2015. Acesta este proiectul esențial, de anvergură pe care lucrăm astăzi. Proiectul constă în extinderea pistei la 3.600 de metri și repararea integrală și capitală a pistei existente de 2.000 de metri. Proiectul presupune, de asemenea, extinderea balizajului plus tot ceea ce ține de infrastructura pistei”, mai spunea Peti Andras.
Un al doilea proiect important este o nouă extindere a aerogării, după cele succesive care s-au făcut în ultimii 5 ani. De această dată, valoarea investiției este mult mai mică, de doar 1,2 milioane de lei, banii venind din bugetul Consiliului Județean. La finalul derulării, aerogara se va extinde cu aproximativ 200 de metri pătrați.
În fine, un al treilea proiect, dar care nu va avea impact atât de mare în atragerea pasagerilor și creșterea astfel a traficului pe Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș, este unul în valoare de 5 milioane de euro, bani care vin tot din surse externe. Managerul interimar Peti András explică în ce constă: „Avem un alt proiect european în implementare într-un parteneriat mai larg cu mai multe aeroporturi din Europa, între care cel mai important este Aeroportul din Amsterdam, în care desfășurăm un proiect pilot pentru identificarea bunurilor periculoase, mărfurilor periculoase de pe Aeroport, fără a perturba traficul pasagerilor. Acesta a fost finalizat și are o valoare aproximativă de 5 milioane de euro. Acum lucrăm deja pe etapa a doua, fiind un proiect de cercetare pe Programul cadru european Nr. 7”.
Traficul, turnesolul dezvoltării
Până una alta, într-o competiție directă cu Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, Tîrgu-Mureș e încă la mare distanță. În timp ce la Cluj numărul anual de pasageri deserviți se învârte de ceva vreme în jurul cifrei de 1 milion, Tîrgu-Mureș abia în 2012 a reușit să treacă de 300.000 de pasageri, adică o treime din cel al concurenței. Totuși, Peti András spune că încă există premise de creștere, iar pentru 2013 se așteaptă ca la Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș traficul să crească din nou semnificativ: „Ținta de trafic pe 2013, având în vedere că am depășit anul trecut 300.000 de pasageri, care este semnificativ mai mult decât ținta care era de 260.000, având în vedere și că deja am semnat acordul pentru deschiderea a trei noi rute cu Wizz Air pentru Frankfurt, Munchen și Bologna, respectiv suntem în stadiu foarte avansat de negociere cu un alt important operator aerian sper să depășim numărul de 400.000. Eu am această speranță că vom depăși numărul de 400.000 de pasageri în 2013”.
Cătălin Hegheș