Stirile Punctul

Contract semnat pentru autostrada A8, lotul Sărățeni – Joseni, cu termen de realizare anul 2035

Compania Națională de Investiții Rutiere a atribuit contractul de proiectare și execuție pentru Lotul 1C Sarateni – Joseni din cadrul Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, în valoare de aproape 5 miliarde de lei. Contractul a fost semnat pe 27 noiembrie 2025 cu o asociere formată din companii românești și o firmă din Bosnia și Herțegovina.

Lotul 1C al autostrăzii se întinde pe o lungime de 32,4 kilometri, între kilometrul 45+400 și kilometrul 77+800, și se desfășoară pe raza administrativă a județelor Mureș și Harghita. Valoarea contractului este de aproximativ 990 de milioane de euro la cursul actual, iar durata de realizare stabilită este de 114 luni, respectiv nouă ani și jumătate.

Asocierea câștigătoare este formată din patru companii: SA & PE CONSTRUCT SRL din Bacău (lider de asociere), TEHNOSTRADE SRL din Bacău, SPEDITION UMB din Bacău și Euro-Asfalt din Sarajevo, Bosnia și Herțegovina. Toate companiile românești fac parte din grupul UMB din Bacău, cunoscut pentru activitatea în domeniul construcțiilor de infrastructură.

Contractul include atât proiectarea completă a lotului de autostradă, cât și execuția efectivă a lucrărilor. Pe lângă carosabilul propriu-zis, lucrările vor cuprinde construcția de poduri rutiere, tuneluri, intersecții denivelate și intersecții cu sens giratoriu. Valoarea estimată inițială a contractului a fost de 6,17 miliarde de lei, din care 539 de milioane de lei reprezentau rezerve de implementare conform legislației în vigoare.

Autoritatea contractantă și-a rezervat opțiunea de a achiziționa ulterior servicii și lucrări suplimentare de la câștigător, în valoare de 1,07 miliarde de lei fără TVA, reprezentând 20% din valoarea estimată a contractului, fără valorile destinate rezervelor de implementare și organizării de șantier.

Un element important al contractului îl reprezintă componenta socială: câștigătorul s-a angajat să angajeze pe perioada execuției lucrărilor un număr semnificativ de persoane încadrate ca șomeri sau persoane cu dizabilități din arealul obiectivului, cu precădere din județele Mureș, Harghita și județele limitrofe Neamț, Iași, Bacău și Suceava.

De asemenea, contractanții s-au angajat să utilizeze materiale reciclate, reutilizate sau subproduse pentru cel puțin 3% din greutatea principalelor elemente rutiere, precum și utilaje hibride sau electrice pe parcursul execuției.