Cum te înscrii în programul Rabla 2025
Cum te înscrii în programul Rabla 2025

Cum te înscrii în programul Rabla 2025

Pentru 2025, autoritățile au anunțat că va fi organizată o singură sesiune de înscrieri pentru persoanele fizice, între 19 iunie (ora 10:00) și până pe 27 noiembrie 2025, la ora 23:59, sau până ce se epuizează bugetul de peste 770 de milioane de lei.

Pentru început, toți cei care vor să-și cumpere o mașină prin programul Rabla, vor trebui să utilizeze o platformă dezvoltată de AFM, unde se încarcă documentele și de unde fiecare persoană află dacă a fost acceptată în program sau nu.

Astfel, fiecare cetățean trebuie să-și facă un cont pe platformă, exercițiu pe care-l poate face încă de astăzi folosind modelul de înscriere publicat de AFM. O persoană se poate înscrie o singură dată în sesiunea din 2025 și poate solicita cel mult două ecotichete.

În aplicație se completează cererea de finanțare și se încarcă următoarele documente:

  • Act de identitate,
  • Certificat fiscal ANAF (valabil maximum 90 zile),
  • Certificat fiscal local (valabil maximum 30 zile),
  • Împuternicire și CI (Carte de Identitate) al împuternicitului (dacă este cazul).

Aceste documente pot fi obținute și prin cereri făcute prin aplicațiile online ale statului, cum este Spațiul Privat Virtual (SPV) al ANAF. Certificatul fiscal este important pentru că, în situația în care o persoană este găsită cu datorii la ANAF, ea nu se poate înscrie cu programul Rabla până ce nu sunt achitate respectivele datorii.

După ce cererea de finanțare este procesată de AFM, ea este validată, dacă toate documentele sunt în regulă. În acest caz, se rezervă suma corespunzătoare în buget, iar aplicantul primește o notificare în aplicația AFM-ului că este „Înscris”.

Completarea dosarului pentru mașina rulată. Cât timp ai la dispoziție

Următorul pas este completarea dosarului pentru rabla care va fi casată în vederea obținerii subvenției de la stat. Acest document trebuie încărcat în aplicația AFM-ului în termen de 10 zile de la înregistrare.

Aplicantul trebuie să treacă în dosarul mașinii rulate următoarele informații și acte:

  • Certificatul de înmatriculare al autovehiculului uzat;
  • Cartea de identitate a vehiculului;
  • Declarația cedentului (dacă mașina nu este pe numele solicitantului);
  • Certificat fiscal al cedentului (dacă e cazul);
  • Alte documente justificative dacă este cazul (moștenire, donație, partaj);
  • Seria de șasiu.

Selectarea producătorului de la care vei cumpăra mașina nouă. Care este termenul legal

După ce au fost încărcate toate informațiile privind mașina care va fi casată, fiecare persoană fizică trebuie să aleagă producătorul de la care va achiziționa mașina nouă. Producătorul se alege din lista de producători acceptați în programul Rabla de către AFM. La data realizării acestui articol, lista producătorilor acceptați încă nu a fost publicată, deși perioada de înscriere a constructorilor s-a terminat.

Este important de menționat că cel care vrea să obțină eceotichet Rabla, va trebui să selecteze un producător auto în termen de 10 zile de la înscrierea în aplicație, deci termenul pentru completarea dosarului pentru mașina rulată se suprapune cu cel pentru selectarea producătorului auto.

Neselectarea în termen duce la pierderea la finanțarii. APIA recomandă contactarea producătorului validat înainte de selecție.

Totuși, APIA susține că, chiar și în condițiile noi ale programului Rabla 2025, un solicitant care nu se pricepe la aplicații digitale sau, pur și simplu, nu-și dorește să se chinuie cu procesul potențial anevoios al înscrierii, ar putea să ceară ajutorul unui dealer, care să-l ajute să introducă actele și toate documentele necesare în aplicația AFM-ului. Statul nu te poate bloca dacă vrei să faci asta și, totodată, dealer-ul nu te poate obliga (dpdv. legal) să cumperi mașina de la el în schimbul ajutorului, deși te-ai putea trezi în această situație.

În termen de maximum 20 de zile de la data selectării, se propune de către producător:

  • „Solicitant propus spre aprobare” sau
  • „Solicitant propus spre respingere”.

Procesul de cumpărare nu poate fi făcut oricând, existând un termen fix de la momentul în care persoana fizică a fost „aprobată pentru finanțare”. Aceasta este sintagma folosită și în etapa casării și radierii mașinii rulate, unde termenul este de 60 de zile.

Pentru a-ți cumpăra mașina nouă, vorbim de un termen de 90 de zile, deci se mai adaugă 30 de zile. În această perioadă:

  • Se emite factura fiscală PDF + RO e-Factura XML;
  • Se semnează actele de vânzare-cumpărare și se predă vehiculul;
  • Se vor deconta doar facturile pentru care starea verificării casării si radierii (etapa 6) este „distrugere și radiere validată”.

Toate detaliile pe wall-street.ro