Elevii – în medie peste 2 ore/zi pe telefon. Cei care stau moderat au rezultate mai bune la matematică
Elevii – în medie peste 2 ore/zi pe telefon. Cei care stau moderat au rezultate mai bune la matematică

Elevii – în medie peste 2 ore/zi pe telefon. Cei care stau moderat au rezultate mai bune la matematică

Un raport recent al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a studiat modul în care elevii de 15 ani din România și din întreaga lume își petrec timpul liber pe dispozitive digitale și cum afectează acest lucru rezultatele lor școlare și bunăstarea.

Potrivit studiului PISA 2022, elevii români se încadrează în tendința globală, petrecând în medie peste 2 ore și jumătate pe zi pe dispozitive digitale pentru activități de timp liber în afara școlii, fie înainte, fie după orele de curs. România se situează în zona mediană a țărilor analizate în ceea ce privește intensitatea utilizării dispozitivelor digitale pentru recreere.

Raportul relevă o descoperire surprinzătoare: elevii care petrec o cantitate moderată de timp pe dispozitive digitale (între 2 și 4 ore pe zi) obțin scoruri mai mari la matematică decât cei care petrec fie foarte puțin timp, fie timp excesiv online. Această relație nelineară sugerează că o utilizare echilibrată a tehnologiei digitale nu este neapărat dăunătoare performanței academice.

Totuși, elevii care petrec peste 4 ore pe zi pe dispozitive digitale pentru timp liber se confruntă cu o serie de probleme: scoruri mai mici la matematică, un sentiment redus de apartenență la școală, anxietate digitală crescută și o probabilitate mai mare de a lipsi de la ore.

Studiul evidențiază și diferențe socio-economice îngrijorătoare. Elevii din medii dezavantajate sunt mai predispuși fie să nu aibă deloc acces la activități digitale de recreere, fie să petreacă un timp excesiv pe dispozitive – ambele extreme fiind asociate cu rezultate școlare mai slabe.

Raportul OECD recomandă o abordare echilibrată: în loc de interdicții totale, este nevoie de educație și instrumente pentru a ajuta elevii și familiile să regleze timpul petrecut pe dispozitive digitale, precum și de încurajare a activităților offline precum sportul, muzica și artele.