Observații dure la transport: „Primăria poate lăsa orașul fără autobuze dacă întârzie plățile”
Observații dure la transport: „Primăria poate lăsa orașul fără autobuze dacă întârzie plățile”

Observații dure la transport: „Primăria poate lăsa orașul fără autobuze dacă întârzie plățile”

Alianța Maghiară din Transilvania (AMT) a transmis Primăriei Târgu Mureș un document cu 11 observații critice privind contractul de delegare a gestiunii transportului public, cerând revizuirea unor clauze considerate abuzive pentru călători. 

Documentul, semnat de Kali István și Pápai László Zsolt, liderii AMT Mureș, vine în contextul în care municipalitatea pregătește noul sistem de transport cu autobuze noi și rute extinse. Despre intenția de a delega acest serviciu pe o perioadă de 8 ani, am scris mai mult detalii în articolul Planuri mari pentru transportul în comun – autobuze noi, rute extinse și tarife integrate.

Amendă de 200 lei: „un salariu săptămânal”

Prima critică vizează „biletul special cu suprataxă” de 200 de lei pentru călătorii prinși fără bilet valid. „Această sancțiune este disproporționat de mare – poate echivala cu un salariu săptămânal. Nu face diferența între greșeli accidentale și fraude intenționate”, se arată în document. AMT propune ca amenda să fie proporțională cu prețul biletului și să existe posibilitatea plății reduse în 24 de ore.

Autobuzele pot fi oprite dacă Primăria întârzie plățile

Contractul permite operatorului să suspende transportul public dacă autoritățile locale întârzie plățile cu mai mult de 5 zile. „Pasagerii – care nu au nicio vină – rămân fără serviciu public”, avertizează AMT. Soluția propusă ar fi ca serviciul să nu depindă de dispute bugetare, iar în caz de reziliere, transportul să fie menținut cel puțin 90 de zile.

Contractul prevede că tarifele se stabilesc „la propunerea operatorului”, fără mecanism de protecție a călătorilor sau consultare publică. AMT cere ca majorările să fie condiționate de audiențe publice și îmbunătățirea efectivă a serviciului.

Profit garantat, chiar cu performanță slabă

AMT critică de asemenea clauza privind „profitul pierdut rezonabil”, prin care operatorul primește compensații chiar dacă nu îndeplinește indicatorii de calitate. „Este anti-concurențial și se plătește din fonduri publice”, subliniază documentul.

Pasagerilor li se impun de asemenea obligații detaliate, dar drepturile lor, cum ar fi mecanismele de reclamație sau despăgubirile pentru întârzieri, nu sunt definite nicăieri. AMT propune o Carte a Călătorului cu rambursare în caz de întârziere, termene pentru soluționarea reclamațiilor și garantarea accesibilității pentru persoane cu dizabilități.

Ce cere AMT

La finalul documentului cu observații, AMT solicită Consiliului Local revizuirea contractului în ședință publică, publicarea versiunii complete online, constituirea unei Comisii consultative a utilizatorilor și introducerea Cartei Călătorului. „Serviciul de transport trebuie să fie echitabil, sigur și accesibil tuturor, nu doar favorabil operatorului”, conchide documentul transmis Primăriei Târgu Mureș.