Mureșeanul pasionat de infrastructură, Kodoc Márton a explicat pe înțelesul tuturor importanta finanțării primite pentru viitorul pod peste Mureș.
Târgu Mureș a făcut un pas semnificativ în direcția construirii unui nou pod peste Mureș, odată cu semnarea unui contract de finanțare în valoare de 48 de milioane de lei cu Ministerul Dezvoltării. Deși suma acoperă doar 20% din costul total estimat al proiectului, autoritățile o consideră „certificatul de naștere” al acestui demers esențial pentru infrastructura orașului.
„În administrație, un proiect nu există cu adevărat până când nu are o sursă de finanțare asigurată, chiar dacă este una parțială”, explică Kodok Márton. „Documentul semnat este, practic, certificatul de naștere al noului pod peste Mureș.”
Ce se va face cu cei 48 de milioane
Finanțarea alocată va fi folosită pentru faza de pregătire a șantierului, o etapă crucială, dar invizibilă pentru publicul larg. Aceasta include:
- ridicări topografice,
- exproprieri,
- proiectarea relocării rețelelor de utilități (apă, gaz, electricitate, canalizare),
- eliberarea terenului de sarcini juridice,
- realizarea Proiectului Tehnic și Detaliilor de Execuție,
- obținerea celor aproximativ 20 de avize necesare.
„Cu acești bani nu vom vedea macarale pe malul Mureșului, dar vom pregăti terenul pentru ele”, punctează Kodok. „La final vom avea un ‘șantier curat’, cu toate avizele și documentațiile la zi, pregătit de licitație.”
Un pas esențial pentru finanțarea completă
Etapa de pregătire este, de fapt, o investiție strategică, menită să crească șansele de atragere a finanțării pentru construcția propriu-zisă. Estimările actuale indică un necesar total de circa 200 de milioane de lei.
„Este mult mai ușor să obții fonduri europene sau guvernamentale pentru un proiect matur, decât pentru o simplă idee”, explică Kodok Márton. „Când vom merge la București sau Bruxelles, vom avea un dosar complet, nu doar o schiță.”
Pentru comparație, un proiect similar în municipiul Arad, început în 2022, a costat deja peste 165 de milioane de lei. Având în vedere inflația și creșterea prețurilor la materiale, este de așteptat ca viitorul pod din Târgu Mureș să ajungă, până în 2028, la un cost total de 250 de milioane de lei.
„Dacă vom construi podul în etape, este realist să estimăm că finalizarea va dura cel puțin 3–4 ani.”
Alocarea celor 48 de milioane de lei nu înseamnă doar bani, ci validarea unui proiect major. Este investiția inițială care permite administrației să construiască pe baze solide.
„Este un pas mic în raport cu suma totală, dar un salt uriaș pentru realizarea noului pod peste Mureș”, încheie Kodok.