Taxa de utilizare a infrastructurii rutiere (rovinieta) ar putea fi majorată semnificativ în perioada următoare, potrivit unor surse politice. Nivelul propus pentru autoturisme ar urma să ajungă la aproximativ 50 de euro pe an (circa 250 de lei), față de valoarea actuală de 28 de euro (141 de lei).
Această măsură ar fi fost agreată de toate cele patru formațiuni politice care urmează să intre la guvernare – PSD, PNL, USR și UDMR – și ar putea face parte dintr-un pachet mai amplu de reforme fiscale, destinat reducerii deficitului bugetar.
Deocamdată, nu au fost comunicate oficial noile tarife pentru perioadele scurte (zilnică, 10 zile, 30 sau 60 de zile), însă este de așteptat ca și acestea să fie ajustate în mod corespunzător. Potrivit surselor, implementarea noilor tarife ar putea avea loc începând cu 1 iulie, însă data exactă nu a fost confirmată oficial.
În luna martie, Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a declarat că rovinieta anuală actuală este una dintre cele mai mici din Uniunea Europeană. „Este o sumă foarte mică în comparație cu alte state. Dau ca exemplu Bulgaria, unde rovinieta anuală pentru autoturisme este de aproximativ 50 de euro”, a afirmat acesta.
Tot el a subliniat că modificarea valorii rovinietei este o decizie ce ține de Parlament, deoarece cuantumul este stabilit prin lege. „Am mai făcut demersuri în acest sens, dar nu au fost aprobate. În schimb, anul trecut a fost introdusă o schimbare pentru transportul de marfă, unde rovinieta va fi calculată în funcție de kilometrii parcurși, nu de perioada de timp – o măsură firească pentru utilizarea eficientă a infrastructurii”, a mai precizat Pistol.
Majorarea rovinietei este discutată ca parte a soluțiilor propuse pentru creșterea veniturilor la bugetul de stat, în contextul angajamentelor asumate de România privind reducerea deficitului fiscal.
Sursa: Economica